Cuti-Cuti Bali - Day 2

Sambung lagi story mory Bali aku... tengah rajin ni... kang mood malas aku muncul dah tak boleh nak buat apa dah...

Entry sebelum ni yang berkaitan aku listkan kat bawah ni...

- Cerita dari Bali
- Wordless Wednesday : Kenangan Bali
- Cuti-cuti Bali Bermula
- Cuti-cuti Bali - Grand Whiz Hotel
- Wordless Wednesday : Trip to Bali
- Cuti-cuti Bali - Day 1

Hari kedua lepas breakfast terus naik bas... gambar menu breakfast nan ado... ntah kenapa cuti2 kali ni berat jer aku nak ambk gambar... kohkohkoh... tapi menu hotel tu mcm kureng skit laa... tiap hari bende same... yg pastinya tiap hari jugak aku hanya mkn roti bakar jer... yg lain tak selera...

Pagi2 bas dah tunggu nak bawak kitorang jenjalan... disebabkan percutian kali ni disponser dan secara berjemaah... so, tak boleh nak ngada2 demand nak kesana sini... ikut jer mane diorang bawak okeh...

1st destinasi hari kedua adalah kat Batubulan untuk tengok show Tarian Barong & Keris... kat sini mcm layan teater la jugak... ada storynya... sebelum teater start tour guide tu dah bagi briefing secara ringkas apa jln cerita yg diorang nak persembahkan tu... so, faham la jugak sikit2... kalau die tak story mmg aku nganga tak faham ape laa... dah la bahasa apa ntah yg dia guna...

Secara ringkas citer tu pasal dewa jahat dengan dewa baik... gaduh2 lepas tu apa jadi ntah... dah tak ingt sebab dah lama sgt cuti2 ni... kohkohkoh... voley mcm tu... nak story tapi tak hingat ape... hahaha... ampunkan patik...

Layan la dulu gambar kat Batubulan ni...

 Sepanjang persembahan ni diiringi oleh muzik live...
Stage agak jauh dari tmpt duduk kami... dah la aku dengan member2 kena halau sblm start show... kitorang tgk seat dpn kosong jer... slamber jer gi duduk... last2 pengacara announce mintak yg mana duduk kerusi depan tu pindah ke belakang sbb yg dpn tu utk VIP... choiii... mule2 kitorang tak fhm pun ape yg die announce tu sbb die gune bahasa apa ntah dengan english... tapi die punyer english kelaut... tak faham!! nasib baik ade orang local situ yg bg tau suruh kitorang pindah ke belakang skit...
Show ni lame jugak... ade sejam lebih kot... aku pun tak ingt... sampai kitorang naik bosan...
Hmmm... nak jugak la share gambar ni... motip??? sajer... kehkehkeh...
Sebelum naik bas sempat gak aku bergambar dengan awek ni... masa tu aku baru kluar toilet... tiba2 ade plak die terpacak depan toilet tu... trus hulur hp kat member suruh ambk gambar... hahaha...

Ok2... next destinasi ke Kampung Celuk untuk menyoping hasil2 kraftangan dari emas dan perak... menyoping la sangat kann... apa pun aku tak beli... situ jual dalam USD... giler kow nak beli... tapi kat situ boleh la tgk orang ukir2 perak live depan mata...

Gambar ni kat situ laa... sepanjang kat sana kitorang mana2 tetap bertiga... hehehe...

Lepas g sini kitorang di bawa ke tmpt ada jual hasil2 seni lukisan plak... dalam tu ade pameran lukisan jugak... siap ade gambar2 yg ade nampak tetek2... gambar2 katun pompuan tak berbaju... walaupun katun tapi aku is pemalu nak tengok bende2 mcm tu... huhuhu... sini mmg dilarang ambk gambar... so, takde la gambarnyer k...

Lepas g galeri lukisan tu, kitorang g mkn kat Gunung Kintamani... kat sini ada gunung berapi... sepanjang jalan ke situ aku mentido dan membuta... rasa jauh plak perjalanan situ... bukak2 mata diorang tgh bising nmpak gunung berapi... aku tak sempat nak snap gambar sebab gunung tu dah dilindungi kabus tebal... sampai balik aku dah tak nmpak gunung berapi tu... huhuuhu... sempat tgk gunung tu beberapa saat jer...

Lepas mkn2 kat restoran atas gunung tu... trus gerak ke OKA Agriculture Bali... kat sini la tmpt nak membeli kopi luwak... tahu tak kopi luwak tu mcm mane... alaaa... kopi yg diproses dari taik musang tu... bapak mahal giler kopi tu... aku bli jugak la sbb kopi2 sini takde jual kat tmpt lain katanya... kat sini aku berhabis berjuta rupiah gak laa... kalau diconvertkan kpd RM rasanya habis RM300 kat sini shj... huhuhu... yg nak rasa kopi taik musang ni meh la umah aku... ade byk lagi... hahaha...
kopi2 sini diproses secara tradisional....

Masa ni kitorang tgh turun ke tmpt nak merasa segala jenis kopi dan teh yg ada kat situ... boleh rasa free jer... kecuali kopi luwak tu jer yg kena byr sbb kopi tu mahal...
Ada mcm2 jenis kopi dan teh... kopi kelapa pun ada... sedaappp...
Nampak aku rasa mcm mana... ni bkn rasa lagi dah... ni melantak namanya... kalah lepak mamak 5 jam ni... hahaha... tp sebenarnya gelas tu kecik jer... isi air pun tak penuh... sbb tu boleh rasa banyak...

Oh yaa... kat sini diorang ada bela musang... tapi masa aku kat sana tak nampak pun musangnya... mana ntah dia sembunyi... musang diorang bukan dlm sangkar tau... die bela dalam kebun kopi dia...

Alkisah kopi luwak ni sebenarnya kopi tu dipilih oleh encik2 musang tu la... kiranya musang tu kejer situ sebagai pemetik buah kopi... sbb menurut diorang, musang yg dibela tu hanya memakan buah kopi yg terbaek dan berkualiti sahaja... so, lps musang tu mkn kopi, die akan berak balik dan kluar taik yg ada buah2 kopi tu skali... buah kopi tu diorang kutip balik dan basuh dan kopek kulit dan ambk biji kopi kat dlm tu shj utk diproses... itu yg aku faham laa... dengar kata pernah ada dokumentari pasal kopi luwak ni... tapi aku tak pernah tgk pun... kalau google mungkin jumpa kot...

Hmmm... rasa mcm dah panjang berjela entry kali ni... ok laa.... itu jer citer pasal hari kedua... malam nya lepas dibawa mkn kat restoran apa ntah.. kitorang dihantar balik ke hotel... lps tu aktiviti bebas... apa lagi mau tunggu, kitorang mmg tak dok bilik laa... merayap la sekitar bandar bali tu smpai lewat pagi... hehehe...

Kredit gambar yg cun2 tu kepada my sahabat Redscarz... yg ada watermark tu die punyer... yg takde watermark tu dari camera aku sendiri...



Labels: ,