Pekej Percutian Keretapi : Episod 3 (Homestay Kg. Beng)

Pekej Percutian Keretapi : Episod 1 (Pelancaran)
Pakej Percutian Keretapi : Episod 2 (Mini Konsert)

(Klik tajuk di atas untuk mengetahui kisah episod sebelum ini)

Mengikut sejarah, Kg. Beng telah dibuka oleh seorang anak Raja Patani yang melarikan diri ikut Sungai Perak... Nama Kg. Beng diambil bersempena nama dia yg dikenali sebagai Tok Beng... 

Tapi itu kalau ikut sejarah la kannn... sbb aku jenis orang yg tak suke subjek sejarah maka apa yg aku nak citer pasal Kg. Beng ni adalah ikut suke aku... bkn ikut sejarah....

Ikut pengalaman aku... nak ke Kg. Beng ni kena ikut Tasik Raban... kalau ikut jalan darat pom boley tp makan masa dan laluan yg agak mencabar... So, ikut suka nak lalu ikut darat atau tasik... So, boleh ikut tak apa yg aku cuba sampaikan ni... hehehhe... 

Sebenarnya Kg. Beng ni terdiri daripada beberapa buah kampung antaranya Kg. Beng Dalam, Kg. Dusun, Kg. Durian Lubuk, Kg. Batu Ring dan ade lagi kg lain... untuk homestay kitorang kali ni... kitorang ditempatkan kat Kg. Batu Ring... perjalanan menaiki bot makan masa lebih kurang 20 minit...

Jom aku tayang gambar2 sepanjang perjalanan menaiki bot tu... ehhh... lupa nak bagi tau... kelajuan bot adalah sangat best... sekitar 10 - 15km sejam... kiranya kalau yg terer berenang tu boleh la berlumba dgn boat... hahaha... tapi yg bestnya dpt la betul2 menikmati keindahan Tasik Raban ni...

Pengalaman yg sangat mengujakan aku... aku biasa naik speed boat dr Sibu ke Kapit selama 3 jam tp pengalaman naik boat ke Kg. Beng adalah lebih menarik...

Tgk sendiri mcm mana rupa boat dia yg sangat old school... dpt main2 air lagi...

TQ Potia untuk gambar yg cun ni...

Apa aku buat tu... tgh telek nasib ke... hahaha...

Penduduk kg guna sampan yg mcm ni sebagai pengangkutan harian diorang... lagi ohsemmm...
TQ Redscarz untuk gambar yg ohsem ni... pinjam ehhh... ekekeke...

Ok dah... ikutkan ade banyaaaaaak lagi gambar pemandangan indah... kang aku tunjuk smue panjang sgt pulak entry ni...

Jom kite tgk pemandangan kat Jetty Kg. Batu Ring pulak... kat sini la kg homestay kitorang...

Ni lah die Jetty nyer... tp pondok yg ada tangga tu kitorang tak guna pun...
Gambar ni cilok Redscarz punyer jugak... hehehe...

 Naik atau turun boat mmg mcm atas ni... dr atas tanah terus lompat naik boat...

 Pamandangan dari darat...
 
 Tgh tunggu turn nak naik boat... jgn berebut2... dah la baru lepas hujan... licin... kang tergolek masuk dalam tasik kang...

Inilah die adik bradik angkat aku... dari kiri Redscarz, Mawardi, Ajeeb, Ujang dan aku...
Aku sebilik dgn Redscarz... Ujang sebilik dengan Ajeeb... Mawardi tidor kat ruang tamu sbb die paling bongsu... hahaha... katil tak cukup... adik bongsu yg kena berkorban... tak guna smue abang2...

Ok dah... jom aku bawak korang masuk dalam kg dan kenalkan dgn family angkat aku...

Welkem to Homestay Kg. Beng... susana yg sangat desa... dikelilingi kebun getak...

Ni lah die laluan dr jetty masuk dlm kg... gambar aku takde... terpaska tempek gambar mamat ni... huhuhu....

Perkenalkan... Daddy angkat kitorang... Pak Zam... yang cangkung tu... time nak ambk gambar tibe2 plak die cangkung... mmg trademark die kot... wakaka...

Terima kasih Pak Zam dengan Mak Siti sebab layan kitorang dgn sangat baik... makan minum lengkap segalanya... rumah biru kat tepi tu lah rumah yg kami tinggal...

Sorry takde gambar dalam rumah sbb nak jaga privasi tuan rumah... (sebenarnya aku lupa nak ambik gambar...hehhee)

Dalam rumah ni ade 2 bilik tetamu dan salah satu bilik tu lengkap dengan bilik air... So, tetamu takde la nak berkongsi bilik air dgn tuan rumah... Satu nak pesan... takde servis housekeeping yer... pandai2 la kemas cadar sendiri kalau korang stay 2 3 hari...

Satu yg aku paling azab bila stay kat sini... air mandi dia ya ammmpunnn... sejuk giler... air paip direct dari air bukit... ko bayangkan nak mandi awal pagi dengan air super duper sejuk... dah la time kitorang g ari tu musim hujan... nangis dulu la sebelum mandi... huhuhuh... time nak basuh berak lagi la kan... takyah kot nak citer bab tu... hehehe... tapi serius... aku bab air sejuk ya ampun ni mmg part paling fail... tapi aku tetap mandi jugak... tp ala2 jer laaa... start jirus dari kaki dulu... naik sikit2 ke atas... sementara nak jirus satu badan tu makan masa 5 minit jugak laa... Grrr....

Haaa... 1 part lagi... dinding air rumah kg mmg jenis pakai bata bunga2 tu... jenis berlubang2... mmg boleh tgk luar... kalau org nak mengendap mmg senang sgt... pasrah jer aku... hahahhaa... tapi bab mengendap tu aku tak fikir sangat... yg aku cuak kalau tibe2 ade ular masuk kot lubang2 tu... Warghhhh... gilerrr....

Okeh... ni nak citer... sebenarnya pakej percutian ke Kg. Beng ni ade banyak aktiviti yg disediakan oleh penduduk kg... antaranya program memancing di tasik... demo menoreh getah... persembahan kebudayaan... lawatan sekitar kampung yg indah ni... meredah hutan dan desa ke waterfall... dan banyak lagi... tengok la berapa lama korang kat sana... sebabkan kami yg mengikuti program ni banyak aktiviti di luar kg... maka aktiviti dalam kg agak terhad dan terbatas... kitorang sempat merasa aktiviti meredah rimba ke waterfall dan jugak persembahan live band dan karaoke oleh penduduk kg tu sendiri...

Jom aku tayang gambar skitar aktiviti meredah rimba menjejaki waterfall...

Meredah hutan rimba... agak mencabar gak sbb tanah licin... kena hati2... ko perhatian makhluk kat gmbar atas ni yg kat kiri gambar skali... die adalah mangsa yg jatuh tergolek ke lereng bukit tu... due kali berguling tp sempat sambar sesuatu... huhuhu... sian Ajeeb... calar2 badan die...

 Kena menyeberangi sungai jugak... time ni la dpt tgk kerjasama smue org.. risau beb... air laju... kang tak pasal2 hanyut...

 Dan akhirnya sampai ke destinasi... setangah jam jugak nak smpai sini...

Ok dah... jom berendam... walaupun air sejuk menggigil...

Anak-anak hekan...


Dah puas berendam main2 air... jom kite balik bersiap utk aktiviti malam pulak..

Malam hari kami dihidangkan dengan menu kampung yg super duper sedap giler...
Menu kampung yg simple tp sbb kena dgn suasana dia... terasa nikmat sangat... menu malam tu ada ikan bakar... ayam panggang... daging rusa bakar... air asam... ade ikan pekasam dan jugak ikan masak singgang (kot)... air asam tu yg memainkan peranan utama... aku tak kira pulak brapa mangkuk kitorang tambah air asam tu... yg pasti mmg bermangkuk2...

Lepas mencekik maka bermulalah sesi karaoke dgn iringan muzik live band orang kg... punnn terbaekkkk....

 Ni adik bongsu kitorang yg nyanyi lagu Cinta Pantai Merdeka dgn lagu Ziaza Zain, Madah Berhelah... kerlas kow Mawardi...
 Ajeeb pulak nyanyi lagu Broery Marantika, Biarlah Bulan Bicara... mmg superb la Jeeb... tak puas dgr ko nyanyi...
Malam tu aku teringin gak nak nyanyi tp sbb smue dah nyanyi power2... terpaksa aku lupakan hasrat nak menyumbangkan suara... takut menjejaskan majlis... hahaha...

Rasanya sampai sini jer dulu story pengalaman aku kat Kg. Batu Ring, Kg Beng ni... serius meninggalkan sejuta kenangan indah kat aku dengan kengkawan... terima kasih kepada Railway Tourism Association Malaysia (RTAM) sebab bagi peluang aku merasai pengalaman ni...


Hmmmmm....
Aku sedaya upaya memaparkan gambar2 yg akan membuatkan korang terfikir "Grrrrr... nak pegi jugak tmpt ni...."

Semoga niat aku tercapai... hahaha...

Korang kalau teringin nak rasa pengalaman bercuti mcm aku ni... boleh try chek kat website Malaysia Railway Tourism(klik) sbb kat situ ade banyak pakej yg disediakan selain Homestay Kg. Beng ni... kat situ ade smue maklumat yg ada kalau korang nak tanya pasal pakej ni... jangan tanya aku... aku tak tahu... okehhh...

Labels: ,