Cuti-cuti Bukit Gambang - Review Arabian Bay Resort

Pada 6 Jun 2014 hari tu aku dpt spend quality time g bercuti dgn Miss Permaisuri dan Akiff kat Bukit Gambang Resort... kebetulan aku ade kejer kat Kuantan sehari sblm tu... terus la plan nak merasa cuti2 kat Bukit Gambang Resort ni... ni bukan plan mengejut pun sbb mmg aku dah tau aku nak kena ke Kuantan,  so terus la aku booking awal2 1 malam kat Arabian Bay Resort ni... aku memang selalu mcm ni, tiap kali ade kejer luar dan ade peluang bawak diorang skali mmg aku akan lajak sehari utk bercuti... tahun lepas ade gak skali aku ade meeting kat Kuantan... aku usung Akiff dengan Miss Permaisuri skali... dpt la jenjalan kat Teluk Chempedak (klik)... tahun ni kite ke Bukit Gambang pulak k...

 Untuk cuti-cuti kali ni kitorang stay kat Arabian Bay Resort... rate agak mahal sbb cuti skolah kot... RM370 utk 1 bilik 1 malam... hohoho.... klau tak cuti skolah aku tak sure brapa rate dia...

 Bile dah sampai sini wajib singgah dpn unta ni utk bergambar... nasib baik ada monopod... hehhehee...

Jom ushar keadaan dalam bilik pulak mcm mana... dah kate bayar mahal kann... haruslah aku expec yg sebanding dgn ratenya....

 Bukak2 jer pintu bilik terus aku mcm hmmmmmm panjang jer... sbb aku paling tak suka bilik hotel yg takde carpet... 1st sbb bahaya klau lps kluar bilik air Akiff selalu tergedik2 terlompat2... boleh tergelincir... 2nd klau bilik yg lantai parket mcm ni slalunya lbh sejuk dr lantai carpet... klau carpet sejuk2 pun selesa jer nak jln2 or jogging2 dlm bilik... tp klau lantai cenggini nak berjaga tgh malam g toilet pun sejuk nak pijak lantai.... grrrr...

Utk bilik ni aku dapat 2 katil super single yg dirapatkan... aku mintak 1 katil king die kate dah takde... huh... mmg la katil ni bile dirapatkan jadi lebih besar dr saiz king tp tak best laa... kang tgh2 mlm tibe2 katil bergerak ker... hahahahaha... kan bahaya klau ade gap... tak pasal2 Akiff terselit celah tu...

Hujung kaki katil die letak 2 kerusi dgn table tea utk lepak2 smbil tgk tv... bagi aku susunan ni mcm tak brapa nak ok... spatutnya meja kerusi ni letak kat balcony luar tu... dpt gak lepak2 luar sambil nikmati keindahan jalan raya... wakaka... view jalan dgn hutan jer pun... tp mungkin faktor keselamatan kot... bahaya kalau bebudak panjat... keluasan bilik mmg cun... besarrr....

LCD TV 32" pun ade... chanel TV aku rasa mcm ok jer... tak sempat nak chek pun... dtg sini bkn nak tgk tv sgt pun kann... tp klau dah rate bilik dkat 400 hengget spatutnya chanel tv pun haruslah yg berbaloi kan... 

Hah... ni ade 1 bende yg aku tak puas hati... sliding door kat balcony bilik aku tu tak boleh dikunci... Grrrr... siot jer... aku tak sure sama ada bilik aku ni jer atau smue bilik pun mcm ni... bahaya siot... Aku ingtkan sliding door tu berkunci... tgh aku dgn Miss Permaisuri dok bersiap nak keluar kitorang biar jer Akiff dok explore seluruh bilik tu... tibe2 sedar2 Akiff dah kat balcony bilik... hoiii... cuak aku...

Okeh ni plak bilik air die... what???? Takde bath tub??? Rate bilik 370++ takde bath tub...??? huh... Ni 1 lagi bende yg aku tak suke tiap kali menginap kat hotel... walaupun aku bukan jenis yg suka berendam dlm bath tp aku suke toilet yg ade sediakan benda tu... bilik air ni luas jer... nmpak kosong... singki die lak mcm singki kat bilik air rumah aku jer... huh...

Hah... ni 1 hal lagi... dari bilik nak ke cafe jauh giler kowt... building lain2... pastu cafe die bukan 24 jam open... pkul 10 malam rasanya dah tutup dah... Grrr... kebulur kitorang mlm tu... nak kluar g mkn kat luar dah tak larat sbb br lps habis tour night walk kat safari... malam tu terpaksa mencekik maggie in cup yg ade jual kat mini mart situ... Oh yaaa... masa chekin sini aku g cafe nak order makan ke bilik... mmg kitorang dr Kuantan ke Gambang tak singgah makan pun sbb Akiff mentido dlm keter... budget nak order makan dlm bilik jer... tapi servis hantar makanan ke bilik non hado... kena g tapow sendiri kat cafe... bungkus bawak balik bilik.... cisss... bab harga makanan kat cafe hotel aku malas sentuh sbb mmg dah tau rate makanan tempat mcm ni mahal2... nasi goreng cina yg digoreng hangit RM18... tu aku redha jer sbb dah tau harga standard gitu...

Dan 1 lagi bagi korang yg nak stay sini tlong buat survey btul2... baca review blog2 lain... aku tak sempat nak review smue tu... aku ingtkan Arabian Bay Resort ni setempat jer dgn water theme park... boleh turun bilik terus g theme park... tp tak sebenarnya takkkkk... dr resort ni nak ke entrance theme park jarak dia lebih kurang 800m kot... tak sampai 1km tp agak jauh klau nak jalan... so, korang kena naik servis tram yg disediakan... sorry lupe nak ambk gambar tram truck tu... tp ok la sbb tram truck ni banyak... takde la ko nak menunggu stgh jam utk naik tram... selang beberapa minit jer... klau nak naik keter sendiri g park dkat dgn waterpark pun boleh jer tp nak dpt parking pun hazab... klau dpt pun jauh gak nak jalan... huhuhu...

Kesimpulannya bagi aku rate kat Arabian Bay Resort ni tersangat mahal berbanding dgn kemudahan yg diberikan... next entry nnti aku citer pasal safari park dgn waterpark plak ehh... ehhh lupe 1 bende... sini ade gak disediakan pool tp bilik aku tersangat jauh nak ke pool... melintas 2 block kowt... Grrrrr....

Cadangan aku... kalau yg nak bercuti kat Gambang ni... korang stay jer kat Kuantan... dari situ g gambang tak sampai stgh jam pun... kalau aku tau ari tu baik aku stay kat hotel ni (klik)... lagi puas hati... awal2 pagi lps chekout baru g Gambang...


Ralat : Sorry guys... harga bilik adalah termasuk dengan entrance fee Night Jungle dan Water Themepark... hehehe...  lupe plak...

Labels: , , , , , ,