Pengalaman Menyertai Cabaran Memasak Philips

30 Ogos 2014 jadi hari bersejarah dalam hidup aku bila berpeluang joint pertandingan masakan anjuran Philips dan jugak Fitness First... seramai 10 blogger dipilih untuk dipasangkan dengan 10 orang fitness instructors... aku salah seorang blogger yang terlibat...

Pemilihan fitness instructors adalah berdasarkan pertandingan masakan yang dibuat diperingkat cawangan masing-masing... juara setiap cawangan akan mewakili Fitness First cawangan ke peringkat akhir di Empire Gallery Subang...

Ramai yang mempersoalkan macam mana aku boleh terpilih sedangkan aku goreng telur pun belum tentu menjadi... hahahahhaa... aku sendiri pun terkejut... tiba-tiba aku dapat invitation melalui inbox facebook offer aku joint food event... mulanya aku ingatkan dijemput untuk food review... rupenyer dijemput untuk pertandingan masakan Philips Cooking Challenge... wakaka... Giler!!! 

Macam mana kriteria pemilihan blogger??
Aku sendiri pun tak tahu sebab yang invite aku tu pun 1st time aku jumpe dan kenal... aku tanyer die macam mana aku boleh terpilih padahal aku bukan food blogger atau selalu update pasal masakan kat facebook... die kate die juz tengok facebook aku then die rase nak invite aku... itu jer??!!... hahahhaa... Pitammm...

Hari Jumaat malam sebelum hari pertandingan aku dah tak boleh tido... pukul 3 pagi mata tak ngantuk lagi sebab susah hati punya pasal... hahahhaa... giler kooo... penganjur cakap setiap blogger kena sediakan dan bawak sendiri keperluan memasak... diorang hanya sediakan bahan utama, keperluan asas dan peralatan dari Philips... pisau, pinggan, senduk atau ape-ape jer kena bawak sendiri... bahan-bahan masakan lain yang rasa nak guna kena bawak sendiri macam daun pandan ker... mayonis ke... rempah rahsia ke... smue kena bawak sendiri... so, blogger kena ada idea apa yang nak dimasak... Fitness instructor hanya datang melenggang jer... what??!!! Giler kooo... aku mati akal fikir pasal benda ni sampai tak boleh tido...

Hari tu sebelum start memasak aku kejer update status kat fb jer... neves sangat sampai tak tahu nak luah kat sape... luah kat fb jer la kekdahnya... tengok pulak lokasi pertandingan yang kat tengah-tengah mall tu... perghhhh... lagi cuakkk....

Pukul 12.45 kitorang semue dipanggil untuk cabut undi... Fitness Instructor cabut undi untuk dapatkan nama pasangan blogger manakala blogger pulak cabut undi untuk dapatkan bahan utama yang perlu dimasak... aku dapat partner dengan Jarett Kwong... menu utama kami Chicken Wing!!!

Sebenarnya aku megharapkan isi ayam atau udang sebab dalam kepala otak aku dah terfikir nak buat Prata Wraps(klik) macam yang pernah aku buat sebelum ni... aku dah standby tali nak ikat prata tu... hahahhaa... tapi Jarret kate "juz make it simple"... die kate juz nak perap ayam tu then bakar guna Air Fryer Philips tu jer... then buat coleslow sebagai appertizer...

So, ushar la barang-barang apa yang disediakan dan diperlukan... yang takde kitorang beli sendiri kat Jaya Grocer kat situ...

Sebelum pertandingan start, Chef Zam buat demo masakan menggunakan Air Fryer Philips tu... time tu orang dah makin ramai menyinggah nak tengok...

Nampak tak aku? Stesen kitorang kat hujung skali... time ni dah lembut lutut dah... nak pakai apron pun gelabah... hahahhaa... yer laa... Jarret punyer ade sangkut kat leher... aku punyer takde... pelik pulak jadinyer... hahahhaa... rasanya ni 1st time kot aku pakai apron... wakaka...

Nampak tak aku dok buat apa tu? Aku sebenarnya tengah memantau Jarett buat kejer... takut die buat salah... kehkehkeh...

Masa orang lain sebok memasak aku sempat lagi dok ambik gambar orang... nampak tak blogger Ruby yang tudung hijau tu... kemain sebok dok potong apa ntah...

Masa pertandingan tengah berjalan, Chef Zam tak henti-henti dok membebel sengsorang die... aku pulak sempat lagi dok berselfie... kahkahkah...

Akhirnya!!!!! Siap sudah Ayam Teriyaki Ala Fitness First...

Nah kasi zoom sikit hasil masakan kami... yang tengok gambar ni rasa tak terliur tu nampak sangat menipu!!!

Tugas aku hari tu adalah kupas kentang, kupas epal, basuh salad, basuh tomato kecik tu dan tugas utama aku adalah potong cili merah buat bunga... kahkahkahkah... Oh yaa... ada 1 lagi tugas aku... potong daun pisang letak kat tengah-tengah pinggan sebagai hiasan... tapi sodihhhh sebab salad tu dah menutupi daun pisang yang aku potong bentuk bulat tu... hahahhaa....

Kitorang siap sepenuhnya dalam masa 50 minit... ada baki 10 minit lagi sebelum masa ditamatkan... Nampak tak Chef Zam kagum tengok menu kitorang... semue peserta wajib memasak menggunakan Philips Air Fryer yang atas meja tu... yang colur putih tu... serius senang giler guna mendalah tu... bakar ayam takyah letak minyak langsung... ayam masak sempurna dan tak kering... Chef Marina kata masa makan ayam kitorang rasa moise dalam mulut... aku pun tak berapa faham maksud die...

Lepas juri merasa makanan kitorang, orang lain yang ada kat situ pun berpeluang merasa gak... ade sorang uncle tu kata ayam kitorang rasa sebijik macam kat Kenny Roger's!!!! Hah? Ko mampu? Tibe-tibe terus aku terbayang menang tempat pertama... hahahhaa...

Nak tahu aku menang tempat keberapa? Nak tahu apa yang aku menangi? Nak tahu 9 lagi menu masakan peserta lain... tunggu next entry aku update k...



Labels: , , , ,