Escape Room - Unlock The Fun bersama Air Asia Blogger's Community

Air Asia Blogger's Community (AABC)... Perghhhh.... bangga rasanya bila jadi sebahagian dari keluarga Air Asia... walaupun hanya sekadar blogger, tak kisah la kan sebab Air Asia ni bukan calang-calang punya nama... internasionaley kowttt....

Bila aku dapat email jemputan untuk #AABCHANGOUT ni terussss rasa teruja giler... lebih-lebih lagi bila tau lokasi aktiviti kali ni diadakan di Escape Room, Berjaya Times Square... Fuhhh... tempat main aktiviti melepaskan diri dari kurungan...

Hari kejadian aku sampai agak awal jugak... teruja punya pasal... sampai kat sana dah nampak bersepah-sepah bunting Air Asia dok sambut kedatangan kitorang... hohoho... 

Lepas daftar kena buat tag nama sekreatif yang boleh sebab ada hadiah misteri untuk tag nama paling cantik dan kreatif... sudahnya tag nama aku dah jadi macam gegurl kekdahnya... hahaha... gasak laaa...

#AABCHangout kali ni menghimpunkan lebih kurang 80 blogger dari seluruh Malaysia termasuk Sabah Sarawak dan ada juga dari Singapore... dan kitorang dibahagikan kepada 18 kumpulan... setiap kumpulan terdiri dari 3 atau 4 orang blogger...

Ni team mate aku... kumpulan no 12... Izzudin dan Jason... korang memang sporting...

Sebelum acara mula macam biasa laaa... sesi ambik gambar dan selfie...

Sebelum acara bermula, ada taklimat ringkas dan pembahagian theme dalam Escape Room untuk setiap pasukan... kat Escape Room Berjaya Times Square ni ade 9 theme atau tema berlainan yang disediakan untuk korang try... yang pastinya setiap theme tu ada tahap cabaran dan kesusahan yang tersendiri...



Group aku dapat tema room Escape Malaysia : The Ultimate Adventure... selain tu ade jugak room yang bertemakan The Cage : Of Death & Mystery, The Haunted House, Taken : The Perfect Abduction, Wonderland : A Magical Adventure, The Vampire Chronicle, Gallery : The Insidious Art Thief, Heaven and Hell dan Safari Jungle : Journey To The Secret Treasure Hunt... kalau dapat yang scary tu nasib la kann... Alaaaa... scary pun takde la dasyat sangat... cuma suasana jer seram-seram alah gitew...

Meh aku nak story sikit pasal game Escape Room ni k... setiap pasukan akan ditempatkan dalam bilik berkunci yang telah ditetapkan ikut tema yang diberi...masa yang diberikan adalah 45 minit untuk lari keluar dari bilik tersebut sebelum bilik tu 'melethopppp'... kalau dalam masa tu korang masih lagi terperangkap kat dalam sana maksudnyer korang GAGAL!!!...

Untuk team aku, kitorang dapat room tema Escape Malaysia, so suasana dalam room biase jer... takde scary pun... siap ade music tradisional negeri lagi... hahaha... cuma cabaran kitorang adalah kitorang diasingkan dalam ruang bilik yang berasingan... bilik bersebelahan jer tapi semua terkunci... kitorang kena cari jalan macam mana nak bukak pintu bilik masing-masing untuk berkumpul dan selesaikan next task...

Sebelum start akan ade staff Escape Room yang akan bagi taklimat dan penjelasan serta tips macam mana korang nak escape dari bilik masing-masing...

Caranya adalah dengan dapatkan piala yang terkunci dalam box misteri atas ni then letakkan piala tu kat tempat khas dalam bilik tu... bila semua bilik dah dapat piala khas baru la semua pintu bilik akan terbukak dan kitorang dapat berkumpul untuk selesaikan next task...

Tapi kannn... bila 45 minit bermula... aku langsung takda idea macam mana cara untuk aku bukak kunci kotak misteri ni... 10 minit jugak la aku tercongok dalam bilik ni tak buat apa-apa... aku tengok kotak ni... kotak ni tengok aku... hahaha... nak bukak kunci ni kena dapatkan kombinasi nombor yang sepadan baru kunci ni terbukak... juling bijik mata aku cari nombor-nombor yang tersembunyi dalam bilik ni... langsung tak jumpa... tapi ade la aku nampak beberapa sticker bergambar kat dinding bilik ni tapi tak tahu apa fungsinya... Cisss... 

Pesanan aku kalau korang rasa ada nampak apa-apa tanda pun, korang kena take note benda tu... mungkin bende tu bukan klu untuk box korang tapi klu untuk box kat bilik lain... dan mungkin jugak itu klu untuk last task... jadi untuk dapat nombor kombinasi kunci box tu aku kena communicate dengan teammate aku kat bilik sebelah... rupenyer klu box aku ade kat bilik diorang... Cisss...

Tapi korang jangan risau kalau langsung tak tahu apa nak buat atau tak jumpa sebarang klu sebab kat setiap bilik ade help button yang korang boleh gunakan sebagai talian hayat... bila tekan button tu nanti akan ade staff Escape Room yang datang bagi petunjuk yang lebih jelas macam mana untuk selesaikan task... sorang boleh guna sekali jer talian hayat...

Dipendekkan citer...

Tadaaaaa... kitorang berjaya jugak keluar dari kurungan masing-masing dan berkumpul dalam bilik yang penuh bola-bola kecik ni... kat sini baru la kitorang dapat ber'gather' untuk selesaikan next task... gigih Izzudin baca task yang ada tu untuk keluar dari escape room ni... baca 20 juta kali pun masih tak faham apa klu yang ada... 

Dipendekkan lagi cerita berjaya jugak kami escape dari room ni dalam masa 44 minit... hahahhaa... seminit jer lagi sebelum room ni meletup... TQ staff yang tolong kitorang tu... wakaka... kalau die tak tolong rasanya 44 hari kitorang kat dalam tu...

Huh... giler weh Escape Room ni... susah giler nak selesaikan task die... 7 kali aku pitam sebab saraf otak aku tersimpul... hahaha... betul-betul kena fikir luar dari kotak... rasa macam nak main lagi jer... geram giler... terbaek la Escape Room ni...

Selain aktiviti dalam Escape Room... hari tu kitorang ade jugak buat floor game sementara tunggu turn nak masuk escape room ni... ade 3 game yang telah disediakan... ade game tarik tali 3 penjuru... ade game find the car key... ade game teka gambar yang dilukis... memang have fun giler dengan game yang diorang buat hari tu...

Akhirnya pemenang keseluruhan diumumkan... ni haaa group yang menang... diorang dapat sorang satu tiket penerbangan pergi balik ke Cebu, Filipin serta beberapa lagi barang cenderahati... Huhuhuhu... jelez giler bile member aku sendiri yang menang hari tu...

Tapi kannnn... Alhamdulillah rezeki aku pun ade gak hari tu... aku dapat hadiah lucky draw 2 tiket pergi balik ke Cebu, Filipin... Hohoho... juara dapat  sorang 1 tiket jer tapi aku dapat 2 tiket... ko rase? Hahahaha...

Terima kasih Air Asia dan Escape Room dan semua rakan-rakan blogger yang hadir hari tu... korang semue memang havoc... sorry yang mana tak sempat nak tegur semua orang tuuu... kita tunggu next aktiviti dari Air Asia Blogger's Community k... hehehe...

Labels: , , , ,