Korang
pernah tak ada masalah dengan mana-mana syarikat multimedia… tak kisah la
dengan mana-mana telco ke… atau dengan mana-mana stesen tv ke… atau dengan
mana-mana radio ke… atau pun dengan syarikat yang membekal talian internet…
Kalau ada
masalah biasenye kite akan buat aduan kat syarikat tersebut kan… gigih call customer sevis untuk buat aduan… tapi
sejauh mana aduan kite tu diberi perhatian oleh diorang… kalau tak settle jugak
aduan kite tu kat mana lagi kite nak buat aduan?
Haaa… sini aku nak kongsikan
dengan korang pasal Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) iaitu
sebuah organisasi di bawah Suruhanjaya
Komunkasi dan Multimedia Malaysia (SKMM)…
|
Communications and Multimedia Consumer Forum of Malaysia (CFM) |
Peranan utama CFM adalah sebagai tempat aduan untuk pengguna telekomunikasi
& multimedia yang menghadapi masalah berterusan atau pun aduan yang tidak
selesai walaupun telah membuat laporan di syarikat pembekal. So, melalui CFM ini
lah kite nak panjangkan aduan kite tu…
Biasenyer
aduan yang macam mana kita boleh rujuk kat CFM ni?
Contohnya bila kita hadapi masalah dengan caj yang dikenakan… tiba-tiba
dapat bil yang mengenakan servis yang kita tak langgan atau pun caj diluar
pengetahuan kita… perkara macam ni merupakan aduan yang paling banyak diterima…
Atau pun servis yang diterima tidak memuaskan… jenuh bayar bil beratus
tapi servis ampehh… kelajuan internet tak seperti yang sepatutnya… atau talian
telefon tak jelas…
Atau pun mungkin juga masalah seperti langganan servis sms dari mana-mana
syarikat pembekal… yang ni pernah berlaku kat telefon mak aku… pelik jugak
sebab kredit die selalu habis… rupenyer ade tolak caj setiap minggu untuk
langganan game ape ntah… Grrr…
Kalau korang terkena atau terkeliru dengan mana-mana promosi yang
melibatkan servis dari syarikat multimedia juga boleh buat aduan kat CFM ni…
kadang-kadang masa promosi kemain lagi diorang promote, rupenyer ade term
& condition yang tidak diterangkan dengan jelas… contohnya, katakana korang
langgan data internet 20GB… kemain la seronok melayari internet… rupenyer 5GB
jer waktu siang… selebihnya waktu malam time orang tido… masa promo tak
dinyatakan dengan jelas pun… Haaa gituu contohnya…
Tapi korang kena ingat walau apa jua masalah harus diadukan kepada
syarikat pembekal terlebih dahulu sebelum dirujuk kepada CFM… jangan terus
terjah CFM tanpa melalui syarikat pembekal pulak…
CFM sentiasa
bekerjasama dan berhubung dengan syarikat-syarikat telekomunikasi tempatan bagi
membincangkan kes yang sering dihadapi oleh pengguna. Selain interaksi bersama
penyedia perkhidmatan, CFM juga menggunakan Akta Komunikasi & Multimedia 1998 (AKM) dan Kod Amalan Am Pengguna sebagai asas
penyelesaian sebarang masalah berkenaan isu yang dilaporkan…
Bagaimana nak buat
aduan melalui CFM ni?
CFM ada beberapa
saluran, dimana pengguna boleh akses portal
www.aduan.cfm.org.my. Kelebihan
menggunakan portal ialah pengguna
boleh memeriksa status aduan pada bila-bila masa. Selain
tu, boleh juga melalui talian 1-800-18-2222 atau emelkan aduan ke
aduan@cfm.org.my.
Nak IPhone 6? Ipad Mini atau Ipad Mini 3?
Jom sertai contest "Name the CFM Mascot & Win"
Contest ini bermula dari 2 Mac 2015 sehingga 31 Mac 2015
Senang jer nak menang... Hanya perlu beri nama yang unik dengan cara yang kreatif! Tak kisah la dalam bentuk pantun ke... seloka ke... gambar ke... Janji unik dan kreatif!
Hantar penyertaan korang
di sini (Klik)
Labels: Informasi, review