Tips halau semut yang dah kebal dengan racun

Dulu kan ade sorang uncle cina selalu datang office aku jual racun serangga yang jenis serbuk tu... memang power serbuk racun uncle tu... dia kata dia buat sendiri... resepi turun temurun katanya... tapi memang betul wehhh... aku tabur jer serbuk racun tu kat atas meja atau mana-mana, lepas tu nampak semut dok hurung serbuk tu bawak balik sarang die... lepas tu pakat mati beramai-ramai...

Tapi sejak beberapa bulan lepas semut-semut tu dah kebal dah... diorang dah cipta anti dot kot... serbuk tu dah tak bagi kesan kat diorang... ehhh... bukan tak bagi kesan tapi diorang dah tak hiraukan pun serbuk yang aku letak tu... dulu bile letak kejap jer diorang hurung... sekarang dah tak hiraukan serbuk tu... bijak jugak sesemut ni...

Rumah aku memang meriah dengan semut kecik-kecik tu... atas meja makan dah tak boleh letak ape-ape... nanti habis bersemut... dalam oven kat rumah pun same... sebelum ni aku sembunyikan makanan dalam oven... sekarang letak dalam tu pun ade jugak semut... Grrrr... puas dah dok cari petua halau semut... ni baru jumpa...

Baru-baru ni aku ternampak spray serai wangi kat pasaraya rumah aku... tujuannya untuk halau serangga termasuk lipas, nyamuk, lalat dan semut... 

Spray Serai Wangi (RM9.50)
Dah beberapa hari aku try memang nampak kesan dia... semut dah kurang dah... sembur jer kat atas meja... kat dinding... kat celah-celah tempat laluan semut... nanti diorang akan lari bertempiaran... spray ni tak membunuh semut tapi menghalau... bau serai wangi dia memang kuat sangat... Miss Permaisuri pun tak tahan dengan bau spray ni...

Dan bagusnya spray ni sebab dia tak beracun... aku spray kat tempah alas pinggan yang atas meja tu dan semut langsung tak datang dekat... Ngeeee... korang yang ada masalah semut atau lipas atau lalat kat rumah boleh la try tips ni... try la cari kat pasaraya area rumah korang kot ade jual... RM9.50 jer... ok la kann...

Haaa... yang mana ada masalah lipas dalam kereta tu boleh la try guna spray ni... masalah lalat kat rumah pun boleh guna spray ni... macam aku kata tadi, spray ni tak beracun... so boleh la sembur kat atas meja makan tu... tapi jangan pulak sengaja sembur dalam makanan...

Labels: