Pulut Mangga Malaysia vs Pulut Mangga Thai

Entry sebelum ni aku ada bagi tau yang aku dok mengidam pulut mangga... tapi nak pulut mangga Thai punya...

Lepas dapat info dari kengkawan, semalam aku ke Ayer@8, Putrajaya... motiffffff utama memang hanya nak makan pulut mangga... takmo order benda lain...

Kedai pertama kami terjah adalah kedai makan Selero D'Timur... nak merasa masakan Kelantan boleh la ke situ... dengar kata masakan kelantan situ memang thorbaek... aku tak try lagi masakan lain... lokasi kedai ni kat bahagian bawah mengadap tasik...

Ni pulut mangga yang aku order kat Selero D'Timur... bukan seperti yang aku cari... pulut mangga ni jenis Malaysian style... santan cair dan sikit sangat... makan pun terasa kering jer... dan rasa santan tu agak masiiiiinnnn... tapi mangga dia memang best sebab manisssss...

Lepas dah merasa pulut mangga situ aku naik ke bahagian kedai belah atas kat Ayer@8 ni pulak... motif masih lagi sama... hanya nak melepas hajat cari pulut mangga Thai selepas apa yang aku dapat tu tak memenuhi hajat aku...

Kali ni aku try pulut mangga kat restoran Tom Yam Kung... dah 2 kali sebenarnya aku ke sini nak makan pulut mangga ni tapi asyik habis jer... tapi semalam memang rezeki aku sebab pulut mangga masih ada lagi walaupun dah pukul 9 malam...

Pulut mangga kat Tom Yam Kung ni memang seperti apa yang aku cari... santan dia banjir... rasa pun manis tapi memang santan pulut mangga Thai rasa manis... mangga dia pulak ada rasa manis dan masam sikit... bijan pun banyak... memang sama macam tekak aku ni nak... cuma colour pulut tu jer putih biase sebab kalau dekat Thai pulut dia ada macam-macam colour... dan paliiiiiiiing best adalah pulut mangga sini murahhhh!!!! RM5 sahajaaaaaa!!!

Memang aku rekemen sangat sesiapa yang mengidam pulut mangga Thai boleh datang sini try...


Labels: , , ,