Tadika Krista pilihan Abah Careno untuk Akiff

Berakhir sudah episod ulang alik aku hantar Akiff ke Putrajaya setiap hari... penat wooo... 100km drive setiap hari... penat tu 1 hal la kann... minyak keter tu haaa... seminggu RM100 untuk ambik dan hantar Akiff jer... pagi ok jer lagi sebab jalan clear, time petang lepas ambik Akiff tu haaa nak kena hadap jem... hwaaaa...

Tapi semua tu dah berakhir dah... minggu ni mak abah aku datang KL teman Akiff kat rumah... minggu depan aku hantar Akiff balik kg sampai cuti sekolah nanti... pastu ummie die dah balik KL cuti sekolah nanti melepak kat rumah jer la Akiff dengan Ummie die... pastu tahun depan Akiff start masuk tadika dekat area rumah aku ni...

Baru-baru ni aku dah daftar tadika untuk Akiff tahun depan... excited budak ni nak g school... ramai kawan katanya...

Dah puas aku survey dan google dan call tadika itu ini then akhirnya aku pilih Tadika Krista... tadika ni tak jauh dari rumah aku... dalam 5 minit jer...

Tadika ni di unit teres 2 tingkat yang agak besar...Yang bagusnya tadika ni sebab dia terletak dalam kawasan berpagar... maksud aku kalau nak masuk sini kena lalu ikut pondok pengawal ni... tadika ni betul-betul depan pondok pengawal... so, kira extra untuk tadika ni jugak la sebab ada pengawal kat depan tadika... hehehe...

Aku dah chek... tadika krista ni memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh JKM dan KPM... semua sijil-sijil ada dipamerkan dalam tadika ni...

Ni uniform yang Akiff akan dpt nanti... colur kureng skit... tak ceria... tapi takda hal laaa...

Ni haaaa jadual kelas Akiff... dah dapat siap dah... kelas start 8 pagi smpai 11.45 pagi... aku suke Krista ni sebab silibus die ade sekali dengan subjek Islamic... ade music... ade outdoor aktiviti... macam menarik jer kannn... outdoor aktiviti biasenyer diorang buat kat kawasan lapang tepi rumah tu jer... cikgu tu cakap kalau diorang nak bawak budak-budak keluar dari premis diorang akan inform parents dulu... Haaa... bagus la gituu...

Nisbah guru dengan bebudak pun tak melampau... maksimum 1 guru 12 murid... tengok kepada berapa ramai bebudak... tapi biasanya dalam 10 murid jer... masa aku pergi Tadika Krista hari tu, untuk bebudak umur 3 dan 4 tahun ada 3 kelas... yang 4 tahun 1 kelas... 5 tahun 1 kelas...

Bahasa perantaraan yang digunakan kat tadika ni adalah bahasa inggeris... bagus la kannn... nanti abah nak g bercuti kat obersi boleh Akiff jadi translater abah... hahahhaa...

Haaaa... antara faktor kenapa aku tertarik hantar Akiff kat Tadika Krista ni sebab kat sini ada sediakan servis day care jugak... kiranya lepas tadika, Akiff stay kat rumah tu sampai ke petang... banyak tadika yang aku call tanya kat kawasan rumah aku ni tempat day care dengan tadika lain-lain... lepas kelas baru diorang bawak ke rumah yang ada day care... itu yang aku tak suke tu...

Kat kawasan rumah aku ni ade Smart Reader,  Little Caliphs, Genius Aulad, CIC dan banyak lagi yang semuanya kat rumah kedai... atas shop lot... lepas kelas diorang bawak g tempat day care pulak... ada yang day care kat situ gak tapi limited space... kesian bebudak... macam terkurung... So, mana-mana tempat tadika yang buat kat shop lot memang aku tak nak...

Haaa ni antara specialnya kat Tadika Krista ni... bebudak ade katil masing-masing untuk tido... dalam gambar atas ni haaa katilnya... rendah jer... cikgu tu kate bile sampai waktu tido die akan susun rapat-rapat katil-katil ni semue dan bebudak akan tido atas tu... bantal dengan alas semue disediakan oleh tadika tu sendiri... bagus kaannn... takde la bebudak tido bawah... aku tanyer gak cikgu tu, tak jatuh ke bebudak tido kat atas tu sebab macam sempit jer... dah la Akiff ni tido tak reti setempat... die kate memang tak jatuh sebab katil tu jenis tenggelam sikit bile budak tido atas tu...

Bebudak pulak akan diberikan makan 4 kali sehari... makanan dimasak sendiri kat situ... aku dah tengok dapur diorang... bersih dan kemas... lepas tu diorang akan mandikan bebudak sehari due kali... 1 waktu tengah hari... skali lagi waktu petang sebelum balik...


Untuk pendaftaran hari tu aku kena bayar RM1,700... yuran ni dah lengkap untuk setahun... dah termasuk uniform... sport day... hari konvo... rombongan dan aktiviti luar... buku-buku... semue la kirenyer... sekolah dah tak mintak duit lagi dah... cuma bayar bulan-bulan jer... sebulan RM450 untuk tadika dan day care...

Ehhh... lupe nak bagi tau... Tadika Krista ni terima bebudak seawal jam 7 pagi sampai pukul 7 petang... Haaa... senang kannn... memang cukup sangat masa untuk aku pergi dan balik kejer...

Ni gambar Akiff masa hari pendaftaran hari tu... tu haaa Akiff yang baju coklat hijau tu... dua dari kanan... senang sangat dia bergaul dengan bebudak lain... siap takmo balik hari tu... hahaha... Ni salah satu kelas untuk bebudak sebaya Akiff... 1 kelas ni jer kat luar... yang lain semue kelas dalam bilik...

Labels: ,