Kuku Kaki Akiff Kena Cabut

Minggu lepas kaki Akiff tersepit bawah celah pintu kat rumah maksu aku... biasa la kalau dah budak-budak kann... mana reti dok diam... sekali sekali dapat la habuannya... asalkan tak teruk ok la sebab perkara-perkara macam ni adalah salah satu proses pembelajaran jugak untuk bebudak kann... lepas ni baru die akan lebih hati-hati...

Kulit kat keliling kuku terkoyak... aku tak bawak Akiff ke klinik pun masa tu... rawat sendiri jer... sapu minyak pastu balut...

Lepas seminggu luka kat jari kaki Akiff makin ok... semalam aku tengok kuku jari tu dah terangkat pulak... risau pulak aku kalau tiba-tiba tengah main atau berlari tersepak benda terus tercabut kuku tu... satu hal pulak...

So semalam aku bawak Akiff ke klinik... bila masuk jumpe doktor, die cakap nak kena cabut kuku Akiff tu... bahaya kalau tak cabut... nanti kalau tersepak atau orang terpijak kaki die takut tercabut kuku then berdarah...

Aku ngeri gak bile dengar kuku Akiff nak kena cabut... tapi untuk kebaikan Akiff aku ok kan jer...

Masa ni aku pulak yang cuak... Akiff steady jer... aku pesan kat Akiff jangan nangis... tahan jer kalau sakit... 

Pastu diorang bungkus Akiff... tak nak die meronta sebab nak cucuk bius pastu nak cabut kuku Akiff tu...

Aku tengok doctor tu cucuk kat 3 tempat sekitar kuku Akiff tu then baru die cabut... berdarah jugak sikit, tak banyak pun...

Tapi paling aku kagum bila Akiff sikit pun tak menangis atau meronta... dia diammm jer... tapi air mata dia keluar sebab tahan sakit... ya Allah... masa tu mata aku pun berair gak bila tengok air mata Akiff keluar... kuat betul dia...

Akhirnya kuku Akiff berjaya dikeluarkan... doctor cakap tak lambat akan tumbuh kuku baru... so tak perlu risau...

Ni haaa kuku ibu jari Akiff yang dicabut tu... doctor tu siap bungkuskan bagi bawak balik sebagai kenangan... wakaka...

Nampak ni hero abah... haiyooo... abah terfikir nanti time Akiff sunat abah takmo dekat dengan Akiff... suruh tokwan jer uruskan... abah tak boleh tengok anak abah sakit.... abah pulak yang emo... hahhaha...

Hari ni, esok dengan lusa kena pegi klinik tu lagi untuk cuci luka dengan tukar balutan tu...

Syukur aku ada ambik PruClinic Care untuk Akiff... bila jadi perkara macam ni takyah risau berapa bil klinik... korang yang ada anak kecik aku rekemen sangat ambik insurance PruClinic Care ni... sebulan baru belas-belas ringgit jer... sakit demam semue boleh cover dengan insurance ni...



Labels: , , ,