Resepi kek simple : Kek Biskut Lapis Cheese Nestum

Kek Biskut Lapis Cheese Nestum... hohoho... aku tak pasti bende ni kategori kek atau biskut... wakaka... nama resepi ni aku suka-suka letak sendiri sebab aku tak tau apa nama asal dia... aku dapat resepi ni pun dari cousin aku... cousin aku kata, dia pun cilok dalam tenet jer... huhuhu... kalau tuan resepi ni nak claim resepi ni ciptaan dia... mohon bagi tau aku k... nanti aku tukar nama yang sebetulnya...

Sekali tengok nampak macam sedap jer kann... hehehe... memang sedap pun... dah la sedap, senang giler nak buat... dah tu ko rase aku ni rajin sangat ke nak buat bende-bende yang menyusahkan... memang tak la kann... hehehe...

Korang kalau nak try meh aku kongsikan resepi dan kekdah buat kek ni...

Bahan-bahan: Cream Cheese, biskut lemak empat segi, susu segar, nestum & susu pekat manis...

Dalam gambar atas takda susu pekat manis sebab aku lupe beli... guna yang belen sikit jer dalam peti ais... so, buat setakat mana ade jer... sudahnya kek aku jadi kurang manis... hahahha... tp sedap la jugak... terus tibe-tibe kek bertemakan makanan kesihatan gitew... hahaha...

Cara-cara : 200gram Cream Cheese dipukul hingga kembang... macam mana kembang pun aku tak tau... main agak jer... cousin aku cakap takyah pakai mixer bagai... pukul guna benda yang macam spring tu pun ok... tapi sebab sajer aku gatal nak cuba guna mixer hadiah yang aku dapat hari tu... so, guna jer la kann...

Masa pukul cream cheese ni... campurkan susu pekat manis... ikut tahap manis yang korang nak... rasa sendiri la ehh... biasenyer dalam suku tin jer... tak sampai separuh tin pun...

Dah siap pukul cream cheese dengan susu pekat manis tu... letak tepi dan ready untuk main lapis-lapis...

Lapisan pertama: Rendam biskut lemak empat segi dalam susu segar... kejap jer rendam tu... main celup2 jer... dalam 1-2 saat dah.... kendian, susun dalam loyang atau apa-apa bekas yang korang guna...

Lapisan kedua : Sapukan nipis cream cheese yang dah siap dipukul tadi...

Lapisan ketiga : Taburkan nestum atas lapisan cream cheese tadi...

Lapisan keempat : Ni aku yang memandai-mandai tambah sebab ada serbuk koko kat rumah... so, aku taburkan jer la untuk bagi ada rasa koko sikit...

Lapisan kelima : Ulang balik step lapisan pertama tadi... cumanya kali ni rendam lama sikit biskut tu dalam susu segar... dalam 3-4 saat... nak bagi biskut tu kembang sikit... yang lapisan pertama tadi tak kembang takpe sebab nak bagi ade tapak keras sikit... senang nak potong nanti...

Pastu ulang step yang seterusnya sampai cukup 3 lapisan biskut...

Penyudahnya, kemaskan bahagian atas sekali dengan cream cheese yang lebih tebal... dan taburkan nestum... 

Dah settle semua boleh simpan dalam peti sejuk dulu untuk sekurang-kurangnya 10 jam... kalau buat waktu malam, esok pagi dah boleh makan dah...

Akhir sekali jangan lupe basuh bekas-bekas yang dah digunakan terutamanya mixer tu... huhuhu... part ni aku paling malas dan tak suka... huhuhuhu... 


Labels: , ,