Masalah anak tak cukup tidur

Ni gambar minggu lepas... Akiff makan roti tak sempat habis dah tertido... roti pun ade kat tangan lagi...

Fuhhhh... kalau korang nak tahu, Akiff bukan jenis pentido... die sangat susah nak tido terutamanya tido siang... kadang-kadang tu kena aku mengamuk dulu baru die nak tido... kejer nak main jer... tambah-tambah kalau ade kawan... Grrr....

Sekarang ni aku tinggalkan Akiff kat umah mertua aku kat kampung... mak mertua aku cakap, Akiff jarang sangat tido siang... malam pulak die tido lambat... pukul 12 malam ke atas baru tido... tapi pagi esoknya die bangun lambat... kadang-kadang pukul 10 baru bangun...

Memang Akiff dah terbiase tido lambat... aku pun tak tahu nak buat ape dah... dah try macam-macam kekdah dah... paksa ajak masuk bilik awal... tutup semue lampu... baca story dulu sebelum tido... tapi macam biase la... Akiff meraung nak tengok tv kat depan... ade sekali tu die bangun berjalan dalam gelap pergi nangis guling-guling depan pintu bilik... hohohoho... sabar jer aku....

Tapi kadang-kadang aku buat-buat tido jer... buat tak layan die... tapi masalahnya aku dah tertido pun die tak tido lagi... lepas sejam nanti die kejutkan aku nak susu laa... nyamuk laaa... nak kencing laaa... sajer jer nak kacau aku... hahahhaa...

Tadi aku ade google info pasal anak susah tido ni... rupenyer kalau anak tak tidur siang, malam die akan susah tido... Ooooo... gitu rupenyer... patut la Akiff macam tu... siang tak tido, malam pulak tido lambat... 

Antara maklumat lain yang dikongsikan dalam article tu adalah elakkan anak layan tv, tab, komputer atau alat-alat yang lebih kurang macam tu satu jam sebelum waktu tido... sebab kalau diorang layan bende-bende tu... otak diorang jadi semakin aktif berfikir... sebab tu lagi susah diorang nak tido... Hmmm... kena take note part ni...

Satu lagi elakkan bagi makanan atau minuman ada cafein macam teh, kopi, coklat dan minuman bergas kat anak waktu malam... itu boleh bagi tenaga berlebihan kat diorang... Hmmmm...

Kalau nak baca banyak lagi info pasal ni korang boleh klik sini...



Labels: , ,