Penjagaan Gigi Kanak-kanak

Dulu aku pernah buat entry pasal kekdah penjagaan gigi si kecil... klik sini... Ada tips2 yang aku kongsikan dalam entry tu... parents please take note okeh... jangan ingat penjagaan gigi adalah sekadar berus gigi... lebih dari tu sebenarnya...

Okeh... ni sekadar perkongsian pengalaman aku...

(Gambar Akiff masa umur 1 tahun setengah)

Aku start biasakan Akiff memberus gigi masa usia dia 1 tahun... mula2 memang susah sikit tapi lama2 Akiff dah ok dah... ada step by step yg nak kena follow... mula2 dulu aku guna berus gigi yang sarung kat jari...

Macam dalam gambar ni... guna berus macam ni nak mudahkan kita rasa kat mana gigi anak kita sebab masa awal2 tu tak semua gigi dah tumbuh... dengan pakai jari macam ni dapat la kita rasa kat mana tempat yang nak berus tu... takde la gusi baby pun kite sental... kann... lagi satu, pkai berus macam memudahkan kita agak tekanan yang sesuai masa memberus... takut kang terberus kuat, berdarah lak gusi budak tu... tak pasal2 die dah takut nak memberus...

Memberus gigi si kecik ni tak perlu nak paksa2 sangat... dapat berus kejap pun ok dah pada mula2... sebab nak bagi dia biasa dulu masukkan berus gigi kat dalam mulut... ada sesetengah budak bila tak dilatih dari kecik, nanti bila besar die geli atau nak muntah bila masukkan berus gigi dalam mulut...

Alhamdulillah Akiff takda masalah bab nak berus gigi sekarang ni... masa usia dia 2 tahun Akiff dah suka memberus gigi... tiap kali mandi mesti nak berus gigi... biasanya sehari dua kali... kalau aku terlupa nak berus gigi dia, Akiff pulak yang mintak...

Mula2 dulu aku pakai berus gigi biasa... sekarang ni aku guna berus gigi elektrik untuk Akiff...

Macam dalam gambar ni tapi design lain sikit... berus gigi ni guna batery... kalau anak korang tak suka berus gigi boleh la try guna berus gigi yang macam ni... ada banyak design cantik2...


Ada jugak aku terbaca pasal keburukan menggunakan berus gigi elektrik ni... katanya boleh menyebabkan gigi sumbing dan pecah... Hmmm... logik gak tapi korang kena pandai2 la guna berus gigi macam ni... jangan beli yang untuk dewasa punya... beli yang khas untuk kanak2... dan masa memberus tu jangan tekan kuat...

Sekarang ni aku tengah mencari refill yang mcm dalam gambar atas ni sebab Akiff punya dah patah... huhuhu.. berus gigi dia jatuh masa raya hari tu... nasib baik tak rosak, cuma pecah jer kat hujung... so juz gantikan berus tu jer...

Dalam usia Akiff 3 tahun setengah ni, gigi Akiff dah tumbuh penuh dah dan memang cantik... takda yang rosak langsung... putih jer... Akiff memang ambik berat bab gigi dia... kalau dia makan coklat atau benda2 manis mesti dia basuh mulut dan minum air kosong... kalau lepas makan ayam goreng then ada isi ayam kat celah gigi dia... mesti dia sebok suruh aku buangkan...


(Sumber gambar dari Google Image)


Labels: , , , , ,