Pengalaman Bekam Di Rumah


Sepanjang hidup aku tak pernah lagi aku berbekam... semalam kali pertama aku buat benda ni... ngeri gak mula-mula... takut sakit... tp Alhamdulillah... memang sakit pun... hahaha... tapi sikit jer laa... takde la sakit sampai meraung atau tak tahan... ok jer... terpijak mainan Akiff yg bersepah kat rumah lagi sakit okeh...



Ada tiga jenis bekam yang dibuat kat aku semalam... 1st skali dia buat bekam luncur... yang ni best... mula-mula dia sapu minyak kat seluruh belakang badan... lepas tu die tekapkan 1 cup then luncurkan kat seluruh badan... sedap jer rasa... tujuan ni untuk melancarkan peredaran darah... memang terasa bila tekanan dalam cup tu sedut badan kite... yang ni takde rasa sakit langsung...

Kemudian die buat bekam kering atau bekam angin pulak... yang ni tak sakit jugak... cuma terasa la kulit badan kita tu disedut... masa ni die akan letak cup dan sedut kat titik-titik tertentu... paling utama katanya adalah titik-titik sunnah Rasullullah... yang tu nanti korang kena tanya sendiri kat mana titik-titik tu... die ade bagi tau aku semalam tapi dah tak berapa nak ingat... hehehehe... masa ni darah tak keluar lagi... cuma bahagian kulit akan nampak kemerahan dan dalam cup tu pulak akan nampak wap air...  mungkin sebab angin dan gas toksin dalam badan disedut keluar la kot...


Habis jer bekam kering atau bekam angin ni... baru la die buat bekam basah atau bekam darah... kat sini baru la rasa cuak sikit sebab bahagian nak bekam tu nak kena tikam-tikam dulu... hahahha... bukan tikam sebenarnya... sajer buat korang cuak... sebenarnya die gunakan pen jarum... jarum tu halusss jer matanya... tak terasa sangat kesakitan tu... lepas dah cucuk-cucuk kat tempat nak dibekam tu, baru die letakkan cup dan sedut... time tu nanti baru ada nampak darah kotor keluar dari badan dan berkumpul kat dalam cup tu...

Kalau darah tu sangat kotor die akan nampak macam kat atas ni... pekat... jadi macam jelly... Erk... tapi cube korang tengok gambar atas ni... kat bulatan yang dah takde darah tu... takde la nampak berparut sangat kannn... tak nampak sangat pun kesan cucukan jarum tu...

Aku paling risau bila lepas buat bekam, kesan parut tu akan lambat hilang... yang dekat badan ok la lagi... pakai baju dah tak nampak... yang dekat leher dengan tengkok tu... risau jer orang nampak then ingat tu kesan love bite... hah... sape nak jawab tu? hahahhaa...

Tapi so far ok jer... tak nampak pun kalau pakai baju ade koler... tapi kalau pakai tshirt takde koler memang nampak la kesan bekam tu kat leher... bekam kat kawasan leher ni antara titik-titik sunnah Rasullullah...

Dah kenapa tetiba aku nak buat bekam pulak ni... ade masalah kesihatan ke? Hehehe... sebenarnya macam ni... aku memang tahu yang bekam ni adalah kekdah rawatan sunnah... kalau takde sakit ape-ape pun boleh jer kalau nak buat bekam untuk buang darah kotor dan toksin dalam badan... tapi sebab aku ade masalah kulit kat bahagian tapak kaki... itu yang buat aku terfikir nak buat bekam ni... ramai dah yang syorkan aku try berbekam pulak... sebab kulit tapak kaki aku ni bila sapu ubat die boleh baik tapi nanti lama-lama die datang balik... dah beberapa kali macam tu... ingatkan dah ok... lepas sebulan dua jadi balik... so, aku cube la kekdah rawatan macam ni pulak... mana tau punca dia dari dalaman kannn...

Aku tahu pasal servis bekam Asyraf ni dari rakan-rakan blogger yang lain... dari segi hygiene InsyaAllah si Asyraf ni memang mengutamakan hal itu... aku dah interview dia sendiri cara dia cuci bekas-bekas tu semua... siap sterill segala bagai... korang kalau berminat nak berbekam boleh contact Asyraf sendiri di 019-9978427... korang tak perlu pergi ke rumah die... die sendiri akan datang kat rumah korang...

Facebook : Khidmat Bekam Sunnah & Urutan Ke Rumah Anda (klik)
Blog : www.bekamkerumah.com (klik)
Asyraf : 019-9978427


Labels: