Keow Teaw Cantonese simple tapi sedap

Rasanya ramai kot tahu yg aku ni bukan jenis yg mahir kat dapur... asal memasak jer ade jer yg tak kena... kehkehkeh... tapi beberapa hari lepas aku terfikir dan teringin nak makan keow teaw cantonese... dah lama tak masak menu ni... tibe2 dtg lak mood rajin dlm diri aku ni... hehehe... keow teaw cantonese adalah antara makanan feveret aku... sbb tu aku blajar masak sendiri menu ni... dolu2 rajin la jugak aku masak mendalah ni... slagi tak muak asyik ulang jer... pastu dah lama stop memasak keow teaw cantonese ni... tibe2 jer baru2 ni teringat...

Ni aku nak share resepi keow teaw cantonese yg aku buat ni... sangat simple dan tak banyak bahan pun...

Ni bahan2 nya :
- Keow teaw utk sorang makan... agak2 sendiri la ehh nak byk mana...
- daging ayam, udang, sotong atau apa2 jer yg korang nak masukkan... nak sedap wajib la letak udang tp sbb aku skrg ni tgh berpantang makan makanan laut... so, ayam jer yg boleh...
- bawang putih dihiris sesuka hati... nak ketuk2 pun boleh... ikut suke la ehhh...
- kuib ayam knorr... yer... aku juz syorkan jenama knorr jer... kalau maggie atau lain2 tu aku tak brapa suka... lain rasanya... kuib ayam ni setengah jer ehhh... jgn masukkan seketul lak...
- tepung jagung 1 sudu besar... bancuh dgn air
- sos tiram 1 sudu besar...
- air... ikut suka korang nak banyak mana kuah... tp biarlah berpada... takkan mkn sorang nak boh air seperiuk kann...
- sayur.. ikut suka nak masuk sayur apa pun..

Kekdah2nya :

- Panaskan 1 sudu besar minyak...
- masukkan keow teaw...
- masukkan sos tiram dan gorengkan... yg ni kena ingat ehhh... api kena slow jer...

Sudahnya dpt la keow teaw goreng sos tiram mcm atas ni... kluarkan dan masukkan dlm pinggan... dan boleh la mkn cenggitu jer kalau dah lapar sgt... hahahhaa...

Untuk buat kuahnya pulak...
- panaskan sesudu besar minyak...
- tumiskan bawang putih...
- kemudian masukkan segelas air, ayam, carrot dan kiub ayam knorr... kiub tu kasi hancur2 skit... senang nak larut... air tu agak2 la nak boh byk mana... rasa sikit tambah la lagi...
- dah mendidih, boleh la masukkan air bancuhan tepung jagung td... tujuannya utk bagi pekat kuah tu...
- kemudian masukkan telur...
- kemudian masukkan sayur... sayur ni terpulang la nak masukkan time bile... aku suke last2 sbb tak nak layu sgt... konon nak jaga khasiat sayur tu la kann... takut hilang... ntah... yer kot... hahaha...

Then... tadaaaaa... siap... senang jer kann... kemudian tuang la kuah ni atas keow teaw tadi tu...

Now, sedia untuk mencekik....

Adehhh... terliur lak buat entry makan2 ni... mcm mana la Che Mat Gebu buat entry makan2 kan... mesti sambil taip entry air liur tu meleleh jer.... Eeeeeee.... hahahhaa...

Okeh2... selamat mencuba... ehhh... lupe nak bg tau... sblm buka puasa aku dah siapkan bahan2 smue ni siap2... lps tu bile dah azan br aku start masak.... juz ambk masa 7 minit jer... kjap jer...

Selamat mencuba... kalau yg dah try tu nnti tinggalkan komen kat sini k... nak gak rasa bangga bila org buat menu yg aku bg ni... hahaha...




Labels: , ,