Persia Restaurant - Make Your Life Taste

Opsss... entry makan2 lagi... bertubi2 lak entry makan2 aku update... hehehe.... harap korang hadap jer la ehhh... kali ni aku nak sharing pengalaman aku g makan kat Persia Restaurant... restoran yg menghidangkan menu ala Parsi... nak tahu kat mana Persia Restaurant ni... hujung entry nnti aku bg detail k...

Kalau korang nak tahu, Persia Resturant adalah restoran pertama yg wujud kat KL ni yg menghidangkan makanan berkonsepkan Timur Tengah atau senang faham, Iranian Food... Now, restoran ni dah 12 tahun bertapak kat KL ni sejak tahun 2002 lagi... restoran ni masih bertahan sbb keistimewaan yg diorang ada iaitu dari resepi rahsia keluarga... patut la kemain sedap menu2 yg diorang hidangkan malam tu...

Jom kite ushar decorasi dan suasa dlm restoran sebelum aku citer bab makan...

Restoran Iranian Food... view dari luar... juga ada ruang makan open air utk korang yg nak lebih santai sambil hembus2 asap...

Tgk diorang ni... start kitorang smpai, smpai lah kitorang dah nak balik tak jugak balik2 bebudak ni... lepak2 sambil ber'syisya'...

Decorasi dalaman dia agak menarik, unik dan mempunyai identiti yg tersendiri... aku paling suka part kerusi2 tepi dinding ni... style sofa yg memanjang tu...best dok situ... siap ade bantal dgn pelapik tangan (yg kotak tu)...

Bermonofie sblm mencekik.. hehhee...

Ok dah... Jom aku tunjuk menu yg dihidangkan kat kami malam tu...

Kashak Badinjan & Bread (RM15)
Pembuka selera yg lain dr yg pernah aku makan sblm2 ni... agak menarik juga... diperbuat dari terung... rasa dia not bad... tak pedas... tak manis... tak berempah sangat... rasa dia agak light2 gitew... aku nak explain pun tak pndai tp klau nak rasa sesuatu yg berbeza, menu ni antara yg korang perlu cuba...
 
Homus (RM10)
Susah aku nak explain mcm mana rasa die tp ckup la sekadar aku cakap yg kitorang siap mintak tambah yg ni... hahaha...

Shirazi Salad (RM10) Green Salad (RM12)
Rasanya korang sendiri pun boleh teka yg mana satu Shirazi dan Green kann... salad ni mmg sedap ratah mcm tu jer... ade rasa masam2 lemon skit... pastu salad die rasa fresh dan crunchy... mmg sedap...

Safron Rice
Kalau korang yg dah biase dgn makanan timur tengah ni mesti boleh bayangkan yg nasi diorang mmg jenis lembut dan panjang2...

Barberry Chicken Rice (RM25)
Hohoho... aku klasifikasikan menu ini sebagai menu wajib cuba... sedap giler... ayam die lembut mcm tisu... terasa rempah segalanya... match plak dgn nasi yg lebut giler tu yg ade kismis kecik2 tu... mmg terbaek...

Lamb Stew (RM15)
Okehhh... menu ni kalau yg dtg sini tak cuba baik korang menyesal... sedaaaaaaaap gila... aku mmg nak repeat mkn mendalah ni kat sini lagi... menu wajib cuba ni... harga pun murah jer...

Persia Restaurant ni sebenarnya terkenal dgn kebab2 diorang yg super maveles tu... ade byk type of kebab yg diorang ade dan hari tu dpt la aku merasa dua daripadanya... kebab kat bawah ni yg menjadi antara tarikan utama pengunjung restoran ni...

Chicken with extra lamb kebab (RM36)

 Special Kebab (RM70)

Dah kata special menu kat sini adalah kebab... so, mmg aku tak nafikan rasa kebab dia... sgt sedap... tak heran la tokey kedai ni cakap kebab kat sini antara pilihan utama pelanggan...

Okeh... masuk bab air...
Fresh Fruit Juices (RM10)
Malam tu kitorang order air yg berbeza setiap orang... ni antara yg kami order... pilihan aku adalah air daun pudina (mint lemonade)... yg hijau tu... rasa dia ofcoz la berangin dan sejuuuuk... dan paling penting adalah freshhh... hohoho... aku suke air ni... sedap sangat... Miss Permaisuri plak pilih air mangga... pun sgt terasa buah dia... sedap...

Sebelum balik sempat la aku jengok kjap tempat masak diorang... mmg teratur dan bersih... tukang masak die pun takde la nampak berpeluh2 mcm sesetengah mamak tuuu... hehehe... kebersihan mmg jadi keutamaan restoran ni...

Oh yaaa... masa kat kaunter casher tu aku ternampak sijil ni atas meja... rupenyer restoran ni tersenarai sebagai Best Middle Eastern Restaurant dalam TimeOut Kuala Lumpur Food Award 2013... Wooo...terbaekk... Tahniah2...

Setinggi2 penghargaan aku ucapkan kat Miss Nafiseh yg berbaju biru tu sbb jemput kitorang makan kat sini... mmg sedap...

Korang yg nak datang sini meh aku bagi detail restoran ni...

www.persiarestaurant.com

atau

Facebook : Persia.Restaurant (klik)

atau

Telefon : 03-2164 4454

Waktu Operasi
Monday - Sunday : 11.00am- 11.00pm

Kredit gambar : mawardiyunus.com & qasehdalia.com

Labels: , ,