Safari Wonderland, A Famosa Resort

Hari tu dah alang2 aku nak ke Melaka ambk barang2 adik ipar aku yg dah habis study kat sana... aku singgah A Famosa Resort... dulu dah pernah skali ke sana...  stay kat banglow situ yg ade private pool... terbaek kalau g ramai2... aku dah penah masuk Water Theme Park die dgn Cowboy Town... cuma Safari Wonderland jer tak pernah masuk lagi... dah tu kali ni sajer la aku gedik terbeli voucer kat Groupon pasal entrance fee ke Safari Wonderland ni...


Harga asal RM82 seorang untuk dpt full day access dalam safari tu siap pakej dgn bagi harimau makan... tapi dgn Groupon juz only RM95 untuk 2 orang... Akiff free jer...

Mule2 aku ingtkan masuk dalam tu smue dah free dah... yer laa... dah kate Full day access kann... sebelum kesana aku dah verangan nak naik gajah mcm dlm gambar kat atas ni... tapi ampehhh... rupenyer kena bayar lagi kat dalam tu kalau nak naik gajah... mule2 tu mcm rasa tertipu gak la tp bile aku chek blk voucer yg aku beli tu hanya include show gajah, harimau feeding, multi animal fun show, colur of birds dgn cowbow show... huhuhuh... korang next time kalau nak beli voucer2 cenggini kena baca betul2 k... aku dlm dok particular sgt pun boleh terlepas pandang... siot jer...

Tapi tak kisah la kannn... dah alang2 smpai nak jer aku bayar RM10 sorang utk naik gajah tu... tapii kannn... grrrr.... budak Akiff ni punyer la pentakut dgn segala menatang dlm tu... langsung taknak dekat... huhuuhu... tak dpt jugak aku naik gajah tu...

Ni haaa... sila bayar okeh...

Selain tu, dalam Safari Wonderland ni ade jugak Monkey Island... naik boat g pulau yg penuh dgn monyet... aku tak naik pun sbb ramai sangat dan lagi pun terkejar masa takut terlepas cowbow show... rasanya kena byr gak kot nak ke Monkey Island tu... aku tak chek plak brapa hengget utk ke monkey island tu...

Cowbow show atau Wild Wild West Show ni start pkul 2.15 ptg... sehari sekali jer... jgn terlepas sudaa... rugi nnti... menarik gak show ni... aksi stund dgn comedy... tapi bunyi pistol die tembak2 tu kuat sgt... Akiff asyik terkejut jer... show ni aku rasa ade kot dlm stgh jam...

Ni lah die medan aksi cowbow2 tu... meletup sana sini... terbakar sana sini...

Lepas habis show diorang jemput la sape2 nak turun bergambar dgn diorang kat dpn sane... kitorang tak pergi pun sbb terkejar masa nak g bagi harimau makan pulak sbb kat tiket dah tulis pkul 3.15 masa utk Tiger Encounter... huhuhu... terkejar2 masa kitorang kan... grrrr.... planing tak betul...

 Mule2 aku ingtkan kena naik truck yg mcm kat atas ni utk pusing2 dlm Safari Wonderland ni... gigih la beratur skali ramai2 kat situ... rupenyer takkk... yg naik truck tu takde pakej skali dgn bagi harimau makan... pakej diorang murah skit... kitorang yg pakej bg harimau mamam ni tak ramai sgt... takyah beratur smpai mcm tu skali...

So, pakej yg mahal skit siap bagi harimau makan haruslah ade kerlas... kite naik bas persiaran siap ekon bagai... hahahaha... siot jer... hilang feeling safari aku... mahunyer tak hilang, kalau ko naik truck tu ko dpt la merasa bau taik2 menatang tu smue plus kena debu dan busuk binatang2 tu smue... tapi bile dah naik bas ekon ni... dah terhindar dari bau smue tu... dapat bau masa mule2 nak naik bus jer... huhuuh...

Keluasan dalam Safari Wonderland ni adalah lebih kurang 150 ekar... agak luas sebenarnya... tapi keluasan tu terasa bila dah start naik truck/bus ni... diorang akan stop kat tmpt2 tertentu yg mana korang boleh ambk gambar dr dlm bas/truck dan tgk puas2 menatang tu smue... masa die brenti tu driver kat dpn akan bg tau la info serba sikit pasal menatang kat kawasan tu... perjalanan truck/bus ni agak mencabar gak sbb ade naik turun bukit yg sgt curam... cuak gak laaa... risau terbabas jer...


Semue ni tgk dari dalam bas jer laaa...

Tapi ade part yg best masa sampai kat tiger area...


Dec 8, 2013 | safari wonderlan kat a famosa resort... by lan_careno on Keek.com

Mule2 nmpak la si pak belang ni dok melepak kat beranda dia tu... skali bila bas brenti btul2 dpn dia... kemain ade sekor tu datang dekat dgn aku...

Die punyer dekat tu ibarat kalau aku hulur tangan mmg boleh bagi penampar kat rimau ni... masa ni Akiff dah kat bawah kerusi dah... langsung tak nak tgk masa harimau ni dtg dekat...  hahahaa... sabor jer aku...

Sebab kitorang dlm bas yg cermin tertutup sepenuhnya, takde la aku rasa cuak tp kalau dlm truck tu kompom aku gelabah gak... giler kow... kalau naik truck tu die boleh hulur kuku die tarik kite okeh...

Lepas tu bas teruskan lagi perjalanan dan die brenti ade satu kawasan tu dan mintak kitorang turun... masa nak turun tu aku dah gelabah sikit sbb nmpak ade beruang kat hujung sana skit yg bila2 masa jer boleh dtg dekat... bas pulak brenti dlm kawasan die... tapi diorang kate takde hal... beruang tu tak datang punyer...

Masa ni kitorang yg naik bas jer turun sbb ade pakej skali bagi harimau makan... yg naik truck sila teruskan perjalanan yer... tgk sambil2 jer...
Akiff mcm biasa laa... pentakut ya rabbi... die peluk ummie die kuat kemain... cuak laa... pusing dpn ade beruang... pusing belakang ade tiger... hahaha...

Ni lauk ayam yg nak dijamu kat rimau tu...

 Pastu masa nak bg rimau makan kena masuk dalam sangkar khas pulak... masuk dlm sangkar tu kena ikut turn... 1 family dlm 1 masa... diorang ni kannn... ni ade 1 hal yg buat aku sakit ati gak... die suruh masuk by family pastu masa dlm sangkar tu tak boleh ambk gambar guna camera sendiri... hanya camera diorang.... grrrrr... sakit pulak ati kiter... dah tu takde la gambar aku atau Miss Permaisuri dok bg makan rimau tu... masa nak kluar nnti boleh beli gambar tu kat pintu luar... sekeping RM35... wakluuuuuuu... takde maknenyer aku nak beli sekeping smpai RM35... mencekik darah betul....

Ni aku ade 1 tips kat korang yg nak merasa pengalaman mcm aku ni... time nak masuk bg harimau makan ni... pass camera kat sape2 yg blum turn tu utk tolong ambkkan gambar... kena ringankan mulut la skit mintak tlong sbb camera luar dr sangkar ni boleh jer nak ambk gmbr... mcm aku ambk gambar brother ni laa...

Tapi kan... pengalaman bagi rimau ni mkn menarik gak sbnrnya... 1st time aku dgr harimau mendengus dan bunyi sebelah aku... waaaarghhhhh... nak luruh jantung beb... Akiff meraung sakan time ni sbb terkejut dgr rimau tu bunyi...

Safari tour dgn bus/truck ni aku rase ade kot dalam 45 minit...


Dah smpai kat tmpt naik mule2 tadi terus gerak tgk show gajah pulak... Elephant Show hanya ada 2 kali jer sehari... pkul 10.15 pagi dgn 4.30 petang... ngam2 jer timing diorang bagi kann... sblm show start boleh la kalau nak bermanja dgn si gajah tu... bagi die makan tebu... tebu ade jual kat situ... RM5 sepaket... dlm paket tu ade 5 ruas tebu yg dah dipotong kecik2... boleh la nak bergambar manja2 dgn gajah... tapi aku mcm biase la kannn... Akiff tak brani nak dekat... warghhhhh... tekanan jiwa kjap....

 Nmpak budak Akiff ni... mulut dok sebut "jom arrrrr... jom arrr... jom arrr..."... hahahhaa...

 Bertabah jer aku dgn si Akiff ni... lama2 akhirnya dia ok skit... itu pun dari dok kat depan dan gerak ke barisan belakang skit... sbb die takut...

Pastu show pun start... setiap gajah ade tuan die masing2... smue ade 8 ekor gajah kalau tak silap aku... bijaksana smua si gajah ni oiii... geram pulak aku... faham jer ape arahan tuan die... yg tak tahan tu siap berlakon tido... mule2 tu ade smue terbaring... pastu bile dah smue bangun ade sekoq lagi dok buat ketegaq takmau bangun... syok jer die landing sesuke hati die... yg lain smue dah masuk ke belakang dah... pastu tibe2 dtg sekor gajah bawak air pancut kat gajah yg tgh tido tu... kelam kabut bangun... hahahaha... bijak wehhh... smue gelak jer...

Korang yg dtg tgk show ni nnti hati2 ehhh... sbb last skali sblm bersurai gajah2 tu nak bergurau senda dgn korang... diorang sembur air kat penonton... hahahaa... yg mana kat dpn2 tu nasib la kannn... aku yg kat blakang skit pun kena gak la tempias... mujur tak basah... hahahhaa...

Habis show gajah ni terus kitorang blah... dah takde show lagi dah nak tgk... kalau masuk sini tak boleh nak rushing... kena planing timing baik2... sbb show diorang dah fix time... terlepas kalu mmg rugi...

Ok jom aku nak share beberapa keping gambar Akiff masa kat sana...

 Elehhh... time ayam itik buat2 brani la kannn....

Ok laa... panjang pulak entry ni... byk sgt bende nak share dlm 1 entry... ni belum masuk entry cuti2 Langkawi lagi ni... hehehe....

Untuk rujukan korang, meh aku share waktu2 show diorang...



Laman web Safari Wonderland klik sini

Kalau korang tanya aku berbaloi ke tak g Safari Wonderland kat A Famosa Resort Melaka ni... aku jawab ya kalau timing korang cun... kalau dpt tgk smua show dan dpt pegi smua attraction yg ada dalam tu mmg berbaloi... itu pun kalau korang beli melalui Groupon... kalau harga asal sorang RM82 mcm yg Groupon tu cakap aku rasa sangaaaaaaat lah mahal... kalau 2 orang RM90 ok lagi bagi aku... sbb korang perlukan masa dari pagi smpai ke petang kat dalam tu....

Kalau berminat nak beli voucer ni try ushar kat Groupon ade lagi tak... klik sini

Tak sabar pulak tunggu Tahun Melawat Malaysia 2014


Labels: , , ,