Musim menyusu - Bila anak terlalu kerap mintak susu

Gambar Akiff ni cilok dari fb Miss Permaisuri... dah besar2 ni galak pulak dia nak isap puting... tp yg aku bagi tu bukan betul2 puting... tp jenis bende yg mcm puting tapi sebenarnya mainan yg gigit tu... masa Akiff nak tumbuh gigi dulu aku bagi bende ni utk die gigit2 smpai meleleh air liur basah baju...

Skrg ni Akiff sangat kuat minum susu... dulu ada satu tahap die tak nak minum susu... smpaikan ada tu sehari hanya skali jer... itu pun waktu malam time nak tidor... skrg ni lain plak jadinya... kuat plak dia mintak susu...

Isu die skrg bukan aku kedekut nak bagi susu walaupun hakikatnya susu budak skrg mmg sgt mahal... tp dgn byk minum susu ni buatkan dia kurang makan... hari tu pun ada skali Akiff tak nak mkn... pastu dah ok... dia sangat suka makan smpai tgh malam pun mintak nasik... hahaha... time tu aku sangat suka tgk Akiff mkn... apa jer yg die nak mesti aku beli asalkan dia makan... stock roti atau biskut pun kena sentiasa ada...

Tapi skrg ni kurang plak dia makan... asyik mintak susu jer... tahap Akiff mintak susu skrg ni adalah sekali setiap jam... setiap jam okeh... bkn 2 3 jam skali tp tiap jammm... dan skali isap susu mesti penuh sebotol besar tu... 9 aun skali bancuh... kalau bancuh kurang die siap mintak nak lagi...

Skrg ni aku gilir2kan susu Akiff... sblm ni hanya susu Anmum jer... now aku gilir2 dgn susu Dugro yg ada khasiat dr sayur-sayuran dan buah-buahan tu... sbb nak bagi nutrian yg seimbang... so far, tak nmpak apa2 masalah pun dgn bagi gilir2 susu ni...

Tapi bile dah byk minum susu maka pampers pun kerap la kena tukar... malam2 pun sama... tgh mlm miss permaisuri akan tukar pampers Akiff sbb kalau dibiar smpai ke pagi mmg akan bocor...

Semalam ade 1 kes... masa tu aku dgn miss permaisuri tgh layan Mr.Arrogant... Akiff saja nak kacau kitorang, die mintak susu...

"Ummiee... nak susu"... bkn main manja Akiff mintak susu... bab mintak mcm ni mmg Akiff ckp takde pelat budak2... jelas dan terang...

"Akiff mintak kat abah... suruh abah buat... Akiff ckp kat abah... Abah sayang, nak susu.." hahaha... sajer jer miss permaisuri alihkan kat aku plak... siap ajar Akiff mintak manja2 panggil aku abah sayang...

Akiff pun dtg kat aku smbil hulur botol susu dia yg dah kosong...

"Abah ayangggg... nak susu"... hahahaha... kemain ehhh... siap panggil abang ayang lagi... dah la mintak manja2 cenggitu... lepas tu terus peluk aku... ahahahhaa... adoiyai anak aku ni... bab nak manja2 gedik mmg serah kat dia...