Tech Kaiju Arena: Ninetology U9X1 vs Samsung Galaxy Mega 6.3

Hohoho... lambat aku update review pasal smart phone dr Ninetology ni... bizi wehhh... ok2... meh aku story skit pengalaman aku guna hp Ninetology U9X1 dgn Samsung Galaxy Mega 6.3...

Sebelum tu aku nak highlight kat sini bahawa review aku ni bkn dibayar oleh Ninetology mahupun Samsung... malah aku secara sukarela nak terlibat dgn program ni bg merasai sendiri pengalaman menggunakan smartphone dari kedua2 jenis ni... so, review yg aku buat ni adalah secara jujur dan bukan untuk mengampu mana2 pihak...

Aku bukanlah orang yg layak untuk membandingkan spec bagi kedua2 jenis hp ni sebab aku sendiri tak mahir dan tak brapa faham pasal spec smua ni... tp apa yg aku sebagai pengguna mahukan adalah seperti perkara-perkara berikut :

> Design yg mesra pengguna dan smart
> Ketahanan batery
> Screen yg jelas dan menarik
> Camera yg menghasilkan gambar yg terbaik

Bagi aku, empat perkara yg aku senaraikan di atas adalah aspek2 yg akan aku pertimbangkan bila nak memiliki sesuatu hp... jom aku bagi rating dah ulas skit pasal Samsung Mega dan jugak Ninetology U9X1 ni...


Kalau nak tgk spec utk Samsung Mega korang boleh klik sini... aku tak rajin nak menaip blk smua spec tu...
Tapi dari segi design aku agak puas hati sebab hp ni bila dipegang rasa solid dan kukuh tp saiz dia yg bg aku terlalu besar buat aku tak berkenan... disebabkan bkn keperluan aku nak cari screen yg besar2 mcm ni maka aku kurang berminat dgn saiz samsung mega ni... aku jenis suka letak hp kat poket baju kemeja aku dan bila aku try letak hp ni dalam poket baju aku mmg tersembul keluar bahagian atas hp... mcam nak menunjuk plak...kalau orang pompuan takpe la sbb ade handbag boleh simpan...

Dari segi batery mmg aku puas hati sangat... kapasiti batery adalah 3,200mAh... nak citer sejauh mana ketahanan dia tu aku tak bleh nak bg tau sbb dia bergantung kpd cara penggunaan kita... tp cara penggunaan aku mmg cukup batery tu dari pg smpai malam...

Dari segi screen plak tak perlu kot aku nak explain lebih2 sbb Samsung mmg dah terkenal dgn kualiti screen die... lebih2 lg screen hp ni gedabak besar... mmg puas hati kalau nak layan youtube atau nak baca blog yg colurful2 tu...

Camera Samsung Mega pun aku puas hati sbb gambar yg dihasilkan adalah sangaaaaat cantik... gambar dlm kualiti cahaya yg kurang pun not bad gak... aku ada buat entry sebelum ni pasal camera dr Samsung Mega dan Ninetology U9X1... aku mintak korang pilih sendiri gambar mana yg lebih menarik perhatian korang dan hasilnya korang boleh tgk sendiri... klik sini... baca ruangan komen... Phone A adalah dari Ninetology U9X1 manakala Phone B dari Samsung Galaxy Mega...

Ok... now jom tgk Ninetology U9X1 plak mcm mana...
Nak tgk spec untuk hp ni korang boleh klik sini...

Dari segi design aku sangat suka dgn size hp ni... tak terlalu besar dan tak terlalu kecil... kalau bsr sgt susah nak bawak sana sini... kalau kecik sgt tak puas plak nak bukak blog kann... so, size mmg aku suke... design hp ni pun not bad... nmpak ada class jugak cuma disebabkan material dia agak ringan so, tak nmpak solid... tp kebaikan disitu adalah hp ni agak ringan...

Kapasiti batery plak adalah 2,200mAh... kalau ikutkan cara penggunaan aku, kiranya batery hp ni dpt bertahan dari pagi smpai habis waktu kerja jer... sampai rumah dah nak kena cas balik... kalau nak outstation kena la standby power bank gamaknya...huhuhu...

Dari segi screen plak aku puas hati... mcm samsung gak aku rasa... mata aku tgk screen hp samsung dgn hp ni lebih kurang jer... due2 aku puas hati...

Gambar dr camera ni pun terbaik gak... tak caya korang boleh refer entry sblm ni... klik sini... gambar dari Phone A adalah dari phone Ninetology U9X1 manakala gambar dari Phone B adalah dari Samsung Mega... korang baca sendiri komen pilihan gambar kat bawah entry tu... ada yg lagi suka gambar dari camera ni berbanding Samsung...

Kesimpulan perbandingan dua2 hp ni mengikut rating aku adalah mcm kat bawah ni...

Phone    | Samsung Mega | Ninetology U9X1
Design    |        7/10              |           8/10
Battery    |        8/10              |           6/10
Screen    |        9/10              |          9/10
Camera  |        8/10              |           8/10

So, korang sendiri yg tahu mcm mana keperluan korang dan hp mana yg memenuhi kehendak korang tu... bagi aku Ninetology U9X1 masih belum boleh beat Samsung Galaxy Mega tp dari segi value for money aku sangat setuju bahaya Ninetology adalah sangat berbaloi untuk dimiliki sbb harga yg ditawarkan  jauh lebih rendah dari Samsung...

Untuk pengetahuan korang... harga jualan Ninetology U9X1di pasaran adalah RM1,099.00 dan Samsung Galaxy Mega adalah RM1,900.00... oh yaa... korang yg kehulu kehilir usung 2 bijik hp tu aku sangat syorkan Ninetology U9X1 ni sbbnya hp ni boleh muat 2 sim kad...

Apapun ni smua pendapat  peribadi aku jer... bukan mewakili mana2 jenama phone... korang yg tak setuju dgn review aku ni so sorry ehh... ni jer yg dpt aku share sbb masa yg diorang bg utk aku test dua2 hp tu seminggu jer... so, x byk benda yg dpt aku share... kalau die bagi terus boleh la aku review detail lagi... ekekeke...