Pesawat Ringan Twin Otter

Aku bersyukur dan rasa bertuah sangat sebab kejer kat departmen aku sekarang yg mana aku berpeluang melawat kawasan2 pedalaman di Sabah dan Sarawak...

Sememangnya ia merupakan pengalaman yg menarik untuk dikongsikan...

Minggu lepas aku ke Sarawak atas urusan kerja dan kali ke lima dan enam aku dapat merasa naik pesawat ringan twin otter...
Ini lah dia twin otter... pesawat 16 @ 18 seater kalau tak silap aku...

Masa chekin nak naik pesawat kena timbang berat badan dulu... kalau bawak barang smua kena timbang... untuk tujuan keselamatan... kang lebih muatan plak...

Jom naik... flight ni free seating... ikut suka nak dok mana... takda awek steward...

Aku dapat dok depan skali... betul2 blakang pilot...

Apa yg pilot buat aku boleh nmpak...

Flight ni takda ekon... ada kipas kecik jer... disediakan jugak kipas tangan... muahahaha... tapi takda la panas sgt pun...

Flight ni tak terbang tinggi sgt pun... tapi lebih tinggi dari ketinggian klcc laa... kang rendah2 sgt eksiden plak dgn burung...

Paling ngeri kalau angin kuat... flight akan terbuai2 sbb kena tolak angin... pengalaman minggu lepas ok jer... sbb cuaca ok... aku pernah naik sblm ni cuaca tak ok... ngeri beb... ibarat ko naik roller coaster... terhoyong hayang... pastu kalau hujan, air hujan pun kdg2 boleh tempias masuk ke dlm... muahaha...

Flight ni bergantung sepenuhnya kpd cuaca... kalau ko dah beli tiket tp tiba2 hari berlepas cuaca tak elok... diorang boleh sesuka hati cancel penerbangan tu dan tiket tu masih valid utk setahun... pernah skali berlaku kat aku masa nak ke Marudi, Sarawak... jadual flight pkul 6.45 pagi... gigih bangun awal pagi sebab ada site visit kat sana... skali smpai airport cuaca tak ok dan diorang batalkan penerbangan... huhuhu...

(Sumber gambar dari instagram aku... follow instagram aku lan_careno)