Blog Mobile View vs Blog Desktop View

Jujur aku cakap yg aku jarang blogwalking guna komputer... biasanya aku guna hp jer... pantang ada masa aku akan ambk hp dan bukak fesbuk tak pun blog... bila dh baca blog guna hp ni mmg aku jarang mengomen lebih2 lg yg nak word verification tu... huhuhu....

Masa aku guna komputer biasanya hanya bila kat ofic jer tp itupun aku lbh suka guna ms yg ada utk buat draf entry atau buat entry... klau otak tepu tak tahu menulis baru aku blogwalking...

Bab blogwalking guna hp ni aku ada 1 benda yg aku tak brapa gemar... iaitu mobile view mcm kat bawah ni...

Biasanya blog yg memaparkan mobile view agak simple dan bg aku tak brapa menarik perhatian aku... aku lebih suka tgk apa yg ada kat dlm pc dan mcm tu jugak akan nmpak kat dlm hp... contoh mcm kat bwh ni...

-Mobile View-
Blog Ben Ashaari ni aku mmg slalu masuk sana utk jengok Qhaliff... tp blog die kadang2 mobile view dan kdg2 desktop view... aku pun tak faham knape... hahaha... kalau korang perasan antara 2 gambar print screen yg aku tunjuk ni... 1 pkul 11.32 pagi... dan satu lagi pkul 11.31 pagi... see... die punyer blog mmg kdg2 mobile view kdg2 desktop view... itu kena blajar dgn sifoo kalau nak buat mcm tu... aku tak tahu...

desktop view mcm kat bawah ni... apa yg kita nampak dlm desktop mcm tu jugak dlm mobile...
-Desktop View-

Kelebihan desktop view ni adalah orang senang nak follow korang dan iklan2 yg ada dlm blog korang pun orang akan nampak... kalau mobile view iklan2 tu tak nmpak dan button follow pun takde... deco2 dlm blog korang pun orang nampak... kalau mobile view die simple sgt... blog cantek2 tp orang tak nmpak pun... juz nmpak header dan entry...

Klau korang tgk blog aku guna mobile, korang hanya akan nmpak desktop view... dlm komputer atau pun mobile, view die same jer... aku lg suke mcm tu... sbb tu aku hanya setting desktop view jer utk blog aku...


Korang suke mcm mane... ke mmg korang tak kesah view mcm mana pun asalkan boleh baca sudehhhh... atau korang jenis tak layan blog kat mobile...

Ok... klau korang nak tahu mcm mana nak setting bg tukar mobile view kpd desktop view next entry aku bg tutorial k...

Psttt : contoh gambar adalah dari Blog Ben Ashaari dan aku dah dpt kebenaran tuan punyer blog pun... aku ambk blog die sbg sample sbb blog die kdg2 mobile view.. kdg2 desktop view... sng nak buat contoh...

Published with Blogger-droid v2.0.10