Tips nak pilih photographer

Hari ni mood nak buat kejer ke laut... so, kite isi dengan mood lain pulak... ekeke...

Disebabkan opis pun lengang dan tak ramai sebab semue sebok buat persiapan sambut new year... gua dengan rajinnya cuba menyiapkan photo album untuk wedding abang ipar gua... dah sebulan lebih dah... tak siap2 lagi... huhuhu...

Ni haa... dari awal pagi masuk opis sehingga sekarang baru siap cover album... hahaha... dah siap cover brenti kjap update blog... muahahaha... hbs tu bile la nak siap kalau mcm tu... adehh...

Tadi gua update dalam fesbuk psal gambar ni... gua cakap patut la caj photographer agak mahal sebab kejer lepas wedding tu yang sangat rumit tu... padahal orang biasanya nampak kejer hari wedding tu jer... kannn... so, ade sorang member fesbuk komen then die kate die tak kisah caj mahal tapi kalau dah setahun album tak dapat2 ape kes lak tu kann... huhhhu...

So, terfikir gua nak share kat sini tips pemilihan photographer untuk sesuatu majlis... tips ni adalah dari pandangan peribadi gua okeh...

1. Tengok budget korunk dulu... kalau budget tak jadi masalah rasanya korang ade banyak pilihan... yang jadi masalah biasenyer bile budget ciput... so, kemungkinan nak dpt photographer yang ntah hape2 tu lebih besar...

2. Kalau boleh ambik photographer yang direkemenkan oleh kengkawan korunk... diorang dah penah ambik servis photographer tu dan diorang puas ati dan sepatutnya itu dah jadi tertimoni terbesar untuk korunk...

3. Jangan sesekali deal secara online sahaja... jumpa face to face... mintak die bawak sample... masa jumpa tu jangan tengok sample album jer... tengok personaliti photographer tu jugak... takkan kite nak photographer yang serabut kat majlis kite nanti... tengok jugak cara pembawakan diri die jugak... kalau jenis cakap besar... baik tak yah...

4. Kalau perlu, dapatkan contact no beberapa client die sebelum ni... mintak sendiri kat die... bagi tau die sebab nak dapatkan testimoni dari diorang... pastu korunk call bekas client die... tanyer servis die ok ke tak...

5. Segala yang dijanjikan seperti photobook, gambar frame, softcopy dan segala benda yang dijanjikan hendaklah ada hitam putih... jangan main janji mulut jer... tengok perjanjian yang korunk buat tu... kalau lebih kepada melindungi hak photographer, baik hati2... korunk yang bayar diorang dan pastikan hak korunk yang perlu diutamakan...

6. Kalau korunk dapat photographer yang buat kejer kerana minat dan cinta dalam dunia photografi itu memang sangat baik... tapi kalau korunk dapat photographer yang hanya buat duit... tu kena beringat la skit yer...

Rasanya tu jer yang gua nak kongsi... nak tips lebih lagi try tanyer pakcik google... wakaka...

Tapi ni ade satu nasihat untuk korunk yang sedang menari photographer... selain tip2 tu semue... korunk jgn la cerewet terlampau lak sampai photographer pun malas nak layan korunk... nnti sampai kesudah tak dapat cari... sape susah? Fikir sendiri...

Gua bukan profesional photographer tapi gua meminati dunia photografi... dan gua dalam proses belajar... gua tak ambik job untuk shoot wedding sebab ilmu yang ada belum layak untuk gua ambik duit dari orang tapi klau ade kengkawan atau sedara yang mintak tolong baru gua buat... itu pun takde jaminan hasil gambar gua seperti servis photographer yang bayaran beribu riban tu... hehehe...

Labels: ,