Berlayar di alam fantasy

(Sumber google)

Korunk penah layan muvie Pirates Of Caribbean tak? Ingat tak scene diorang tengah berlayar kat laut pastu masuk dalam kabus tebal lepas tu tiba2 muncul ntah kat mana macam kat dunia lain...

Itu la yang gua rasa masa outstation minggu lepas... gua ke Kapit, Sarawak... ni kali ke 4 gua ke sana atas urusan kerja... sebenarnya seblum ni gua dah rasa serik nak ke sana sebab bosan giler dok dalam boat yang sangat sejuk dan perjalanan yang membosankan dengan kerusi yang tak selesa...

Tapi minggu lepas punya trip dapat naik boat lain macam skit... boat ni biasanya digunakan time perayaan or orang2 besar nak ke Kapit jer tapi sebab ada boat yang rosak maka boat ni digunakan sebagai ganti buat sementara... hohoho... bestt...

Ini lah die boat yang gua naik tuu... lebih besar dan ade 2 tingkat... kalau dalam MAS ade seat bisnez class dengan economy class... tapi dalam boat ni ade 3 class... economy class, bisnez class & VIP class... VIP Class kat tingkat atas... ada balcony boleh lepak2... class lain kat bawah... gua dengan team lawatan ambik seat VIP... kelasss ko jahhh...

Jarak dari Jeti Sibu ke Jeti Kapit adalah 126km... hohoho.. jauh kan... perjalanan pergi 3 jam dan balik 2 jam setengah... ehhh... knape balik cepat skit???... sebab waktu pergi boat kena melawan arus dan balik boat follow arus... sebab tu time balik boat laju skit...

Sebenarnya entry citer gua ke kapit dah pernah buat dulu... tengok sini...
Tapi kali ni gua up jugak entry perjalanan ke kapit sebab pengalaman kali ni lebih menarik dan best... macam mula2 gua cakap tadi... perjalanan menyusuri sungai rajang kali ni dah mcam dalam citer Pirates of Caribean... sebab ape gua cakap macam tu???

Sebab dalam perjalanan tu gua meredah kabus tebal selama lebih kurang 20 minit... hohoho... bertuah dapat menikmati pengalaman ni... kalau kat KL dapat meredah asap kenderaan ade laa...
 Kabus tebal sampai matahari pun tak jelas... masa ni dalam lingkungan pkul 8.00 - 8.30 pagi...
 Kesempatan yang ada haruslah bergambar untuk kenangan...
 Kabus dah makin hilang... dah mula nampak pokok2 bakau kat tepi sungai...
 Dan ni lah dia bila keadaan kembali tenang dan jelas... dan ni jugak la ruang atas bahagian luar tempat gua melepak... sepanjang 3 jam perjalanan hanya 5 minit gua duduk kat seat dalam... selebihnya dok kat luar ni jer... kena pulak angin kuat kan... tervaekkk...
 Jeti Kapit... sampai sudah... paras air sungai agak tinggi berbanding trip gua sebelum ni...

Oh yaa... 1 perkara lagi yang gua nak story pasal perjalanan kali ni adalah gua dapat layanan VIP... dapat masuk tempat driver boat.. tengok macam mana dia bawak boat ni... lame jugak gua dalam tu... borak2 dengan driver tu... peramah orangnya... nama dia gua tak hengat dah... dia dah macam pemandu pelancong... dia tunjukkan gua skolah lama dia dulu... setiap perkampungan atau tempat yang kami lalui dia akan info gua... pokok2 tepi sungai tu pun dia citer jugak... die tunjukkan gua pokok buah dabai... buah ni ade kat Sarawak jer... nak tengok buah ni mcm mana sila google yer... gua ade bawak balik ke KL sekilo... ade lagi kat rumah tu... nak rasa sila datang rumah okeh...

So, itu jer citer menarik outstation gua minggu lepas... selebihnya biasa2 jer...


Korunk minat fotografi macam gua? Sila klik Buku Seni Fotografi Edisi Digital


Aneka perfume tervaek ada kat sini...
-Iklan Berbayar-

Labels: ,