Portable Charger

Suatu ketika dulu... lagi kecik phone lagi riak nak menunjuk kan... ingat lagi zaman kegemilangan nokia butterfly... sape pakai memang canggih ooo... kecik molek jer... tapi sekarang ni dah terbalik pulak... selagi tak tutup muka memang tak canggih la phone tu...
Nokia 3310 dan butterfly pernah berada di puncak kegemilangan dulu... game paling best masa tu game ular... kehkehkeh...

Gua pernah pakai phone dari pelbagai jenama... motorola, sagem, siemen, erickson, sony erickson, nokia dan paling terkinik blacberry... target gua lepas ni samsung pulak... hehehe... uolls ingat lagi ker jenis-jenis phone yang penah pakai dari dulu sampai sekarang???...

Dulu masa zaman ringtone polyphonic memang kagum habis bila dengar muzik best giler... time tu jugak teringin nak pakai phone yang bunyi best... lepas tu phone yang screen colur... pastu ade camera walaupun gambar macam gampang... perkembangan phone memang luar biasa...

Dulu mana ada orang membelek phone macam menelaah buku... sekarang ni time driving pun sebok nak chek-in kat mana lokasi...

Dulu kalau tertinggal phone masa keluar rumah masih boleh terima lagi... sekarang ni kalau tertinggal phone masa keluar rumah memang sesuatu yang tak boleh diterima... sanggup patah balik umah nak ambik phone... kalau tinggal ic pun takda hal lagi... 

Sekarang ni phone bukan untuk call dan sms jer... dah jadi macam-macam dah... sebab tu skarang ni orang panggil smart phone... tapi se'smart' mana pun phone tu... masih tak cukup smart sebab batery smart phone sangat macam sial... kalau dulu skali charge boleh tahan 2 3 hari... sekarang ni ikut office hour... masuk pagi batery full... balik kejer batery low giler... itu pun dah cukup ok kalau smart phone dapat bertahan sampai petang... kadang-kadang tu tengah hari phone dah padam... arghhhh... tekanan perasaan kadang-kadang... dulu orang pakai phone berjimat pasal kredit... sekarang ni orang pakai phone berjimat pasal batery... huh...

Baru-baru ni gua ternampak satu booth ni kat KLIA...
Hmmm... pernah jugak gua survey portable charger dalam tenet sebelum ni tapi semuanya brand yang gua tak pernah tahu... bila nampak brand energizer sedikit sebanyak ia meyakinkan gua...
Banyak pilihan yang ada... dari RM60 sehingga yang beratus-ratus... semua bergantung kepada kapasiti power yang boleh disimpan dalam portable charger tu...

Akhirnya gua terbeli jugak memandangkan ia satu keperluan kepada gua...
Ni haa... benda alah ni... kapasiti power yang boleh dibekalkan adalah 2 kali charge sehingga full untuk smart phone... kalau tablet pun boleh cas... laptop pun boleh jugak... sangat berguna kepada orang yang selalu travel macam gua ni...

Harga? Hmmm...
Mahal rasanya tapi sebabkan nak... beli jugak laa...

Labels: