Lens Camera Tumbuh Akar??

Haaa... bila nak raya ni banyak betul nak pakai duit... servis kereta, kuih raya, baju raya anak, baju raya wife, keperluan raya anak, keperluan raya wife... keperluan abah tunggu last-last... tengok budget... hujung-hujung nyawa baru untuk abah... selalu macam tu la kan... huhuhuhu....

Dalam dok sebok beli itu ini... duit keluar macam air paip yang kepala pili rosak... nak kena pulak servis lens untuk cemera gua yang dah lame terperuk dalam bilik... huhuhu... masa mula-mula beli bukan main semangat... keluar g makan pun bawak camera... punya la jakun... kahkahkah... sekarang ni kalau takda apa2 event memang tak laa.... Alasan? Berat!!! Boleh?

Seminggu lepas raya abang ipar gua nak kawin... so, gua kena la pastikan camera gua dalam keadaan sihat... sekali tengok rupenyer dah ade akar tunjang kat lens gua tu... huhuhu... dah naik fungus @ kulat... OMG!!!

Dulu nak beli dry box untuk simpan camera tapi kedekut duit... rasa macam tak perlu... sekarang ni bile dah ada tumbuh-tumbuhan kat lens tu baru la gua raya nyesal pulak tak beli dulu... huhuhu...

Korunk yang dah ade DSLR tu... jangan kedekut duit beli dry box... nanti nyesal macam gua ni... lepas raya ni memang gua dah set nak rembat dry box satu... nak kena survey yang mana paling murah... tapi kalau budget kering kena DIY jer la kot...

Antara contoh dry box yang ada kat pasaran macam kat bawah ni... gua cilok google jer gambar semue ni...

Dry box macam ni ada banyak size... untuk saiz ni harganya tak sampai RM200... lebih kurang sama harga dengan harga servis 1 lens... rugi giler tak beli dulu... nyesal tak habis lagi ni... huhuhu...
Kalau yang canggih sikit macam ni... memang mahal laa... makan 4 5 ratus jugak ni...
Kalau dah banyak sangat aksessori... boleh ambik yang bertingkat punyer... ini harga telan 1 ribu paling koman...

Tapi kalau nak paling jimat... boleh DIY... ni gua bagi contoh kat bawah...
Beli bekas yang kedap udara... letak plastik yang ada bola2 angin letup2 tu... kalau susah nak dapat, letak kain pun ok jer...
Beli benda alah ni... kat mana2 pun boleh beli ni... menyerap kelembapan...
Then masukkan thirsty hippo dengan lens dan camera dalam box tu skali... tutup rapat2... 
simpan dalam microwave dengan suhu sederhana... tunggu sehingga kekuningan dan sedia untuk dihidang... selamat mencubaaa.... :)




Labels: ,