Tips Teman Isteri Shopping


Pernah ternampak kata-kata ni tak?

:: Orang lelaki sanggup bayar RM2 untuk 1 barang yang nilainya hanya RM1 kerana mereka benar-benar memerlukannya, manakala orang pompuan sanggup bayar RM1 untuk barang yang nilainya RM2 sedangkan mereka tidak memerlukannya::

Setuju??? Gua tersangat setuju... dan gua yakin semua lelaki pun setuju dan gua jugak sangat yakin kebanyakan pompuan kalau boleh tak nak setuju... yer tak???

Gua nak bagi contoh simple yang selalu berlaku kat gua... ni kes terbaru ni... gua dengan miss permaisuri ke carefour dengan niat untuk beli biskut yang selalu Akiff makan tu... brand biskut memang dah tahu dah... dalam kepala memang takda benda lain nak beli kecuali biskut tu... gua tolak Akiff dalam troli teruuuuuuuuuuuuusssss ke tempat biskut tu tapi bile pusing belakang tengok miss permaisuri tertinggal kebelakang sikit... dia singgah tengok itu laa.. ini laa... hmmm...kekadang tu hangin jugak... tapi kekadang layankan jer...

Okeh... sekarang gua nak share sesuatu dengan para suami semue... Tips menemani isteri shopping...

1. Niatkan dalam hati pergi menemani isteri shopping adalah sebagai tanggungjawab... iaitu tanggungjawab untuk menghiburkan isteri disamping menjaga keselamatan isteri ketika bershopping...

2. Kosongkan aktiviti kita pada hari tersebut semata-mata untuk menemaninya... jangan sesekali membuat temujanji selepas shopping kerana waktu "kecederaan" yang biasanya di ambil oleh isteri adalah lebih 20% - 50% daripada yang dijanjikan... kelewatan 5 minit si isteri dari waktu yang dijanjikan boleh menyebabkan pergaduhan dan bermasam muka... yer la... suami-suami sekarang ni bukan jenis yang suka mungkir janji... kannn... tapi gua punyer kes biasenyer terganggu dengan jadual bola atau badminton kat TV... masa kecederaan yang diambil boleh menyebabkan gua ter'miss' game MU atau badminton yang boleh mendatangkan bad mood...

3. Ni antara perkara paling susah untuk dilakukan oleh para suami... iaitu abaikan segala sms atau call dari kawan-kawan semasa sedang menemani isteri... huhuhuu...

4. Semasa dalam kereta on the way ke shopping complex tanyakan si isteri barang apa yang nak dicari, apa kriteria, apa jenis, apa alternatif if barang tersebut tak ditemui... ni supaya matlamat bershopping tu jelas... kalau tempat pertama tak jumpe ape yang die nak dan nak ke tempat lain... si suami dah ready dah sebab dah jelas ape yang dicarinya... takde la menonong jer ikut dengan muke masam...

5. Kat kedai buat-buat lah belek-belek barang seolah-olah kite ni tolong survey barang die sekali... jangan tercegat jer depan pintu macam pak guard... atau melilau kat kedai sebelah...

6. Kalau isteri mintak pandangan kite, jangan hanya jawab sekadar "ok" atau "lawa" atau "tak cantik" lepas tu diam...  kalau boleh jawab macam ni... "lawa gak tu... kalau u pakai lagi cun kowt..." (ayat bodek lebih)... wakaka...

7. Satu hal lagi... bila isteri tanya pendapat tentang sesuatu barang... jangan terus belek dekat tag harga... bagi pendapat dulu kemudian baru cakap pasal harganya... orang pompuan ni biasenyer die tengok barang dulu kemudian baru fikir bab harga... hadooo...

8. Jangan kejap-kejap tengok jam... kejap-kejap tengok jam... isteri jadi rimas dan mungkin mematikan mood nak shopping...

9. Satu hal lagi... mata tu jangan liar sangat nak ushar sales girl atau customer lain kat situ... walaupun isteri sebok dok belek barang yang die cari tapi sekali sekala die akan jeling jugak kat kite... so, kalau nak ushar kena pandai-pandai lah yer... rasenyer bab ni tak perlu nak ajar kowt... semue para suami dah biase sangat dgn trick-trick nak ushar awek ni... contohnya buat-buat pegang barang dan tengok tapi hakikatnya mata tengok ke lain... hehehe...

10. Bile isteri nak try baju kat fitting room... sebolehnya kite masuk dulu dan chek kat dalam tu ade sesuatu yang mencurigakan tak... macam wireless camera ke... (ni dah macam body guard la pulak..)... tapi untuk keselamatan ade baiknya kite buat... tapi gua belum pernah buat lagi macam ni.... hehehe...

11. Bile dah balik rumah... dah tentu si isteri sibuk membelek dan menerai ape yang dibeli... tak salah kite sebagai suami memuji-muji sikit apa yang dibeli tuu... buat die rase seperti bijak memilih barang... dan itu membuatkan isteri rase hilang penat bershopping... dan ganjarannya tentulah berbaloi untuk si suami di malamnyer... yer tak... hehehhe...

Nota tapak kaki: gua hanya share ape yang gua baca walaupun hakikatnya tak semua tip di atas gua praktikkan... hehehe...

Labels: ,