Akiff oh Akiff... Siri 5 - Akiff Demam

Beberapa hari ni gua dah macam orang tak betul... buah hati gua kena demam panas... Akiff demam!!! Serius cuak... Akiff bukan jenis yang senang demam... cuma masa lahir dulu jer Akiff kena demam kuning... lepas tu ada skali Akiff sesema dan batuk... itu jer... ehhh... ada skali Akiff kena ruam kat badan... macam demam campak tapi tak serius sangat... tapi sebelum ruam tu naik die demam jugak sikit... itu jer...
25hb Disember 2011... hari ahad... hari krismas... pagi tu gua bangun tido tengok badan Akiff panas... tanda-tanda nak demam... cepat-cepat bagi die makan ubat demam... tengah hari tu tengok Akiff dah ceria balik... datang jer petang demam die datang balik... pergi cari klinik kanak-kanak semua tutup... demmm... malam tu suhu badan Akiff cecah 39ºc... perghhh... panas tuuu... gua dah cuak tak terperi dah...

Esok pagi gua bawak Akiff ke klinik kanak-kanak... doctor kate demam biase... so, die bagi ubat demam... tp ubat klinik tu tak serasi dengan Akiff... langsung tak kurang panas Akiff... malam tu pukul 11 malam kami bawak Akiff ke HUKM... dapat pulak nurse dan doctor pelatih... demm... diorang nak ambik darah Akiff untuk test... 2 kali diorang cucuk Akiff tapi tak kena urat darah tu... 1st time gua tengok Akiff meraung macam tu... sakit dowh... kalau orang tua kena cucuk ambik darah pun boleh nangis okeh... ni kan pulak baby... masa tu gua ingt nak terajang jer nurse tu... lepas dua kali try tak berjaya nurse sengal tu suruh mandikan Akiff untuk turunkan suhu badan... katanya kalau panas sangat nanti boleh kena sawan... gua lagi la cuak... lepas suhu badan dah turun baru boleh ambik darah katanya... sebab suhu tinggi urat susah nampak... perghhh... bongok punyer nurse... kalau ko kate suhu tinggi urat susah nampak tapi yang ko try jugak tu buat ape... nak study pergi la cari urat adik ko ker... ni anak aku jadi bahan...

Lepas suhu Akiff berjaya diturunkan sehingga 37.6ºc... datang pulak doctor pelatih interview gua... soalan pertama die tanyer gua memang bikin panas... "kenapa datang sini??" perghhhh... mau jer gua jawab sajer datang nak tengok korang buat ujikaji kat pesakit macam mane... sengal punyer soalan... lepas tu banyak jugak la soalan yang die tanyer... last-last die kate boleh balik dan die bagi ubat demam... kalau demam tak surut dalam 2 atau 3 hari die suruh datang HUKM skali lagi... lorrr... itu jer???

Malam tu balik umah gua dengan mem tak henti-henti jelum Akiff untuk turunkan suhu... saat paling cuak bila suhu Akiff cecah 39.8ºc... macam orang hilang arah... gua dah tak tahu nak buat ape... ubat yang doctor bagi macam takda kesan jer...

Esok pagi pukul 7 pagi gua ke Hospital Kajang pulak... nurse dan doctor situ bukan yang pelatih punyer... lega rasanya... die ambik darah Akiff sekali jer... cekap dan cepat... dan doctor bagi ubat sumbat kat bontot... dan Alhamdulillah kesan ubat tu sangat cepat... kejap jer suhu badan Akiff turun... kat HUKM agaknya ubat bontot ni habis stock kot... atau doctor pelatih situ belum blajar pasal ubat bontot ni... atau diorang belum sampai silibus ubat bontot kot...
Haa... nampak gambar kat atas ni... tangan Akiff dah selamat kena tebuk... kesian tengok Akiff... langsung tak bermaya...
Dan lepas sejam kena ubat sumbat kat bontot tu Akiff dah semakin kuat... haa... tengok baju Akiff penuh darah tu... sebabnya Akiff tarik tiup yang kat tangan die tu... mentang-mentang dah sihat sikit... habis berdarah sampai kena baju ummie...

Balik rumah Akiff dah kembali aktif... dah mula menjalankan aktiviti memanjat dan merangkak... Lega rasanya... TQ kepada semua yang mendoakan Akiff dan yang ambik berat...

p/s: hari ni muka dan badan Akiff naik bintik-bintik pulak... huhuhu... nak demam campak pulak kowt...

Labels: ,